چکیده:
مسائل راهبردی خوشه های کسبوکار منتج از عملکرد ضعیف اکثر بنگاه های عضو خوشه در برخی از حلقه های زنجیره ارزش است، که منجر به کاهش ارزشافزوده خوشه میگردد. با عنایت به اینکه مسائل راهبردی خوشه مشکل مشترک بسیاری از بنگاههای فعال در خوشه است، بنابراین سرمایهگذاری هدفمند در جهت حل آنها باعث میشود ارزشافزوده جمعی بنگاهها افزایش یافته که در نتیجه آن زمینه توسعه پایدار اقتصاد منطقهای فراهم میآید. در پژوهش حاضر از الگوی محکزنی مبتنی بر تحلیل زنجیره ارزش رشته صنعت، جهت شناسایی شکافهای عملکردی و مسائل راهبردی خوشه استفاده شده است. بر این اساس، در گام اول، با استفاده از روش تحقیق مطالعه موردی، زنجیره ارزش خوشه طلا مورد تحلیل قرار گرفت. در گامدوم، به منظور شناسایی شکافهای عملکردی خوشه، با استفاده از روش مطالعه تطبیقی، زنجیره ارزش خوشه با زنجیره ارزش رقبا مقایسه گردید. در گام سوم با انجام مصاحبه با خبرگان صنعت و تحلیل عوامل کلیدی موفقیت، دلایل بروز مسائل راهبردی خوشه و راهکارهای حل آنها مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش، مسائل راهبردی خوشه طلا عبارتند از: مهارت پایین نیروی کار، ضعف در فناوری تولید، ضعف در بازارشناسی، ضعف در طراحی زیورآلات، ضعف در برندینگ و بازارهای محدود محلی. حل این معضلاتبه دلیل محدودیتهای مالی، بازاریابی و منابع انسانی بنگاههای عضو خوشه طلا مستلزم شبکه سازی و اقدام جمعی است. همچنین از طریق فعالیتهای شبکهسازی ذینفعان خوشه توانمند می شوند که در نتیجه، اعضای خوشه بدون نیاز به حمایت بیرونی و با اتکا بر توانمندی جمعی خود میتوانند مسائل خوشه را حل نموده و زمینه توسعه درونزا منطقه را فراهم آورند.
خلاصه ماشینی:
نقش شبکه سازی در حل مسائل راهبردی خوشه های کسب وکار طلا و توسعه اقتصاد منطقه ای1 2 صفحات 61 تا 93 محسن نظری 3 دریافت: 19/12/95 سید مجتبی موسوی نقابی پذیرش: 07/02/96 چکیده / مسائل راهبردی خوشههای کسبوکار منتج از عملکرد ضـعیف اکثـر بنگـاه هـای عضـو خوشـه در برخـی از حلقه های زنجیره ارزش است، که منجر به کاهش ارزشافزوده خوشه میگردد.
مسائل راهبردی خوشههای کسبوکار منتج از عملکرد ضعیف اکثـر بنگـاه هـای عضـو خوشه در برخی از حلقه های زنجیـره ارزش اسـت، کـه منجـر بـه کـاهش ارزش افـزوده خوشـه می گردد.
بنـابراین در پـروژه توسـعه اقتصـادی خوشـه هـای کسب وکار تـلاش مـی شـود بـا حمایـت از تشـکیل شـبکه هـای بـین بنگـاهی، مسـائل مشـترك بنگاه های فعال در خوشه برطرف شود تا جایگاه کلی خوشه نسبت به رقبای داخلـی و خـارجی ارتقاء یابد (2012 ,Shafaeddin).
مهمترین جنبه نوآوری تحقیـق حاضـر اسـتفاده از رویکرد تحلیل زنجیره ارزش بـه عنـوان ابـزاری بـرای تحلیـل و تـدوین اسـتراتژی هـای توسـعه منطقهای است، که در مطالعات پیشین، به ویژه مطالعات داخلی، کمتر مورد توجـه قـرار گرفتـه است.
هرچند کـه، پـورتر مفهـوم تحلیـل زنجیـره ارزش را برای تحلیل در سطح بنگاه ارائه نمـوده اسـت (1985 ,Porter)، امـا در پـژوهش هـای متعددی برای تحلیل زنجیره ارزش صنعت از این مفهـوم اسـتفاده شـده اسـت (Dahlström & 2008 ,Ekins, 2006; Lakhal, Sidibé, & H'Mida).
شبکهسازی ازجمله راهکارهـایی اسـت کـه مـی توانـد محـدودیت هـای بنگاه های کوچک و متوسط را برطرف ساخته و دسترسی به اطلاعات بازار را برای این بنگاه هـا تسهیل می کند (2008 ,McGrath).
Economic and social upgrading in global value chains and industrial clusters: Why governance matters.