چکیده:
مسئولیت اجتماعی شرکتی یکی از مباحثی است که در سال های اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. سازمان های مسئول با شفاف سازی و پاسخگویی مناسب در قبال عملکرد خود، رویکردهایی اتخاذ می کنند تا اعتماد و رضایت کلیه ذی نفعانشان را تأمین کنند. در تحقیق حاضر، تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بررضایت ارباب رجوع با میانجی گری اعتماد عمومی در شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. برمبنای روش نمونه گیری در دسترس 371 نفر از شهروندانی که به شهرداری تهران مراجعه داشته اند مورد آزمون قرار گرفته اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای LISREL ، SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر رضایت ارباب رجوع با میانجی گری اعتماد عمومی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که داده های گردآوری شده با مدل مفهومی پژوهش حاضر نیز برازش مناسبی دارد.
خلاصه ماشینی:
در تحقیق حاضر، تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رضایت ارباب رجوع با میانجی گری اعتماد عمومی در شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج پژوهش نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر رضایت ارباب رجوع با میانجی گری اعتماد عمومی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
در پژوهش دیگری که توسط سه تن از محققین به نام های »مهدی شهبازی، حسن درویشی، فرهاد زارعی« در سال 1391 انجام شده است جامعه آماری تحقیق را ارباب رجوعان مناطق شهرداری کلانشهر قم تشکیل می دهند که با استفاده از ابزار پرسشنامه اقدام به جمع آوری داده ها نموده اند و نتایج حاکی از تأثیر مستقیم و مثبت پاسخ گویی عمومی بر اعتماد عمومی شهروندان کلانشهر قم است.
به تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رضایت مشتریان اشاره کرده اند و بیان داشته اند که مشتریان زمانی که خدمات و تولیدات توسط شرکت ها و سازمان های مسئولیت پذیر ارائه می شود، رضایت بیشتری دارند و بیان می کنند که یک ارتباط مستقیم میان CSR و رضایت مشتری وجود دارد.
برای شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر رضایت ارباب رجوع با میانجی گری اعتماد عمومی در شهرداری تهران، فرضیه های تحقیق در قالب چهار فرضیه بشرح زیر تدوین شده است.
4. مسئولیت اجتماعی شرکتی از طریق اعتماد عمومی بر رضایت ارباب رجوع در شهرداری تهران تأثیر مثبت و معناداری دارد.
Samy, Odemilin & Bampton 2.
آزمون فرضیه دوم این تحقیق نیز تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر اعتماد عمومی را مورد تایید قرار داد.
و سرانجام در آزمون فرضیه چهارم تحقیق نیز تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی از طریق اعتماد عمومی بر رضایت ارباب رجوع را مورد تأیید قرار داد .