چکیده:
آموزش حروف اضافه، یکی از مباحث چالش برانگیز در حوزه آموزش زبان است. حروف اضافه فارسی، به طور
کلی به دو دسته ساده و مرکب تقسیم میشوند. در این پژوهش، آموزش چهار حرف اضافه ساده «از، به، با، در»مطالعه و بررسی شده است. هدف از این پژوهش، بررسی بازخورد های زبانآموزان خارجی به آموزش این حروف اضافه، با رویکرد شناختی بوده است. دو گروه زبانآموز غیرایرانی در این تحقیق شرکت داشتهاند: گروه اول: گروه شاهد؛ گروه دوم: گروه مداخله.
پس از آموزش این حروف به گروه مداخله با رویکرد شناختی و بررسی و تحلیل خطاهای زبانآموزان دو گروه
در پیش آزمون و پس آزمون، مشخص شد که عملکرد زبانآموزان در سه سطح درک، تشخیص و تولید چهار حرف اضافه «از، با، به»یکسان نبوده و گروه مداخله، نمره بیشتری از گروه شاهد در پسآزمون کسب کرد.
خلاصه ماشینی:
"پس از آموزش این حروف به گروه مداخله با رویکرد شناختی و بررسی و تحلیل خطاهای زبانآموزان دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون، مشخص شد که عملکرد زبانآموزان در سه سطح درک، تشخیص و تولید چهار حرف اضافۀ «از، با، به، در» یکسان نبوده و گروه مداخله، نمرۀ بیشتری از گروه شاهد در پسآزمون کسب کرد.
در این پژوهش کوشیدهایم تا به این پرسش پاسخ دهیم که در صورت بهکاریگیری شیوهای آموزشی برمبنای رویکرد شناختی، میزان خطای زبانآموزان در سه سطح درک، تشخیص و تولید حروف اضافۀ «از، به، با و در» در چه جهتی تغییر خواهد کرد؟ و در صورت بروز تغییر، در کدامیک از این سه سطح، تغییر بیشتری رخ خواهد داد؟ این پژوهش برای یافتن پاسخ این پرسش صورت گرفته است تا بتوان با استفاده از نتایج و یافتههای این پژوهش، گامی جهت پیشبرد و تسهیل آموزش زبان فارسی به فارسیآموزان غیرفارسیزبان برداشت.
آنها طرحوارۀ ظرف و مظروف را به صورت زیر نمایش میدهند: نمودار (2): برگرفته از گلفام و یوسفی راد(1385: 42) (رجوع شود به تصویر صفحه) در پژوهش حاضر، برای معنادار کردن دروندادهای زبانی، حروف اضافۀ «از، به، با و در» از طرحوارههای تصوری استفاده شد و در تدریس هریک از این چهار حرف اضافه، کاربردها و معانی اول و پربسامدشان که در مطالعات پیشین دستورنویسان آورده شده، لحاظ گردید.
با توجه به نتایج به دست آمده، زبانآموزان گروه مداخله در هر سه سطح، افزایش عملکرد داشتهاند؛ در حالی که گروه کنترل فقط در تولید پیشرفت کرده و در درک و تشخیص، کاهش نمره داشته است؛ یعنی گروه مداخله در مورد این حرف اضافه نیز بهتر از گروه کنترل عمل کرده است."