چکیده:
یکی از ابزارهای موثر در آموزش زبان دوم، فیلم و نمایش آن برای زبان آموزان است. رسیدن به برخی از
اهداف آموزشی، بدون بهره گیری از فیلم، بسیار مشکل است یا نیاز به زمانی طولانی تر دارد. این پژوهش
می کوشد تا اهداف و تاثیر نمایش فیلم های آموزشی در آموزش زبان دوم، ابزار و روش های اجرایی آن را بیان کند.اهداف نمایش فیلم را می توان به دو بخش نخستین (اصلی) و فرعی (ضمنی) تقسیم کرد. شکسته شدن قفل شنیداری زبان آموز (درست و سریع شنیدن) و تلفظ درست و کاربرد حرفه ای واژگان و جمله ها (خوب گفتن) اهداف اصلی نمایش فیلم است.
از اهداف فرعی این امر نیز می توان به تثبیت آموخته های پیشین، آشنایی با زبان گفتار، آشنایی با اصطلاحات و واژه های جدید، آموزش محتوا، انتقال فرهنگ و آموزه های اخلاقی، ایجاد انگیزه برای یادگیری درس جدید، بالابردن قدرت ضبط و نوشتار و خودآزمایی پیشرفته اشاره کرد. هر وسیله ای (سخت افزاری یا نرم افزاری) که بتوان با آن فیلم های گوناگون را با تصویر و صوت مطلوب در اختیار زبان آموز قرار داد، ابزاری آزمایشگاهی است که در قالب هشت روش اجرایی به کار برده می شوند
خلاصه ماشینی:
"از اهداف فرعی این امر نیز میتوان به تثبیت آموختههای پیشین، آشنایی با زبان گفتار، آشنایی با اصطلاحات و واژههای جدید، آموزش محتوا، انتقال فرهنگ و آموزههای اخلاقی، ایجاد انگیزه برای یادگیری درس جدید، بالابردن قدرت ضبط و نوشتار و خودآزمایی پیشرفته اشاره کرد.
روش پنجم در این روش ابتدا فیلم بدون صدا برای زبانآموزان به طور کامل نمایش داده میشود؛ سپس دوباره فیلم به صورت جمله جمله، بدون صدا پخش میشود و از هر کدام از آنها پرسیده میشود که به نظر شما چه کلمهای گفته شد؟ پس از پایان پرسشها این بار فیلم با صدا نمایش داده میشود و به صورت روش اول به پایان میرسد، یا اینکه خود استاد جملات و واژهها را تکرار میکند و توضیح میدهد.
روش هشتم از برخی روشهای درک مطلب شنیداری نیز میتوان در شیوههای اجرای آزمایشگاه کمک گرفت(گلهداری، 1387)؛ به این صورت که جملات و مطالب سخت و واژهها و اصطلاحاتی را که یاد گرفتن آنها هدف نمایش فیلم است، پیش از فیلم به صورت مکتوب و پرسشی به زبانآموز بدهیم تا مطالعه کند و سپس فیلم را نمایش میدهیم و از او میخواهیم که به پرسشها پاسخ دهد.
در برخی از کلاسها وقتی زبانآموزان میفهمیدند که قرار است در پایان فیلمها امتحان گرفته شود، تمام فرصت و توان خود را در کلاس صرف نوشتن واژگان فیلمهای آزمایشگاه و معانی آنها میکردند و لذا در یک جلسۀ یکونیم ساعته، تنها چند دقیقه از فیلم دیده میشد و در مواردی هم که به اجبار، از نوشتن بازداشته میشدند و آزمایشگاه به روال عادی برگزار میشد، نگرانی از امتحان، اجازۀ بازدهی مطلوب آزمایشگاه را نمیداد و این ترس، چیزی بود که گاهی خود زبانآموزان نیز آن را بر زبان میآوردند."