چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه میان عوامل شخصیتی شامل توانایی برقراری ارتباط و تحمل ابهام، و یادگیری دانشجویان حسابداری کشور است. مطالعه پیشرو از نوع پیمایشی- کاربردی است. بررسی موضوع به وسیله پرسشنامه و نمونهگیری از 132 نفر از دانشجویان حسابداری در مقطعهای مختلف تحصیلی و طی سال 1396 صورت گرفته و برای تحلیل یافتههای حاصل از آزمون دو فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی پژوهشی، از روش الگوسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس، استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بین عامل شخصیتی توانایی برقراری ارتباط و چهار زیرمجموعه آن شامل برقراری ارتباط شفاهی، برقراری ارتباط بهوسیله مصاحبه، برقراری ارتباط به وسیله مکالمه و برقراری ارتباط به وسیله ارائه و یادگیری، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد که بیشترین میزان مربوط به برقراری ارتباط بهوسیله ارائه و کمترین میزان، مربوط به برقراری ارتباط شفاهی است. همچنین، بین عامل شخصیتی میزان تحمل ابهام و یادگیری نیز رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی موضوع به وسیله پرسشنامه و نمونه گیری از ١٣٢ نفر از دانشجویان حسابداری در مقطع های مختلف تحصیلی و طی سال ١٣٩٦ صورت گرفت و برای تحلیل یافته های حاصل از آزمون دو فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی پژوهشی، از روش الگوسازی معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پیال اس ، استفاده شده است .
این در حالی است که در گزارش های مختلف و پژوهش های صورت گرفته در زمینه تغییرهای مورد نیاز برای برطرف کردن نیاز جامعه حرفه ای، چند حوزه کلیدی معرفی شده اند: - مهارت های فکری (حل مساله و تصمیم گیری)، - مهارت های فنی و کاربردی (بیشتر از نوع فنی)، - مهارت های شخصی (شامل توانایی وفق یافتن با تغییرها و یادگیری در طول زندگی)، - مهارت های ارتباطی (همکاری با دیگران ، اجتماع در گروه ها و ارتباط موثر) و - مهارت های سازمانی و مدیریت کسب و کار.
البته ، چنین تبدیلی نیازمند سه پیش نیاز است (وزارت علوم اسپانیا٢٩، ٢٠٠٥): - خودمختاری بیشتر و مشارکت بیشتر دانشجویان در فرایند یادگیری، ١٣٠ فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی ـ سال ١٤ ـ شماره ٥٥ ـ پائیز ١٣٩٦ - استفاده از روش های آموزشی فعال شامل کار گروهی و - توجه به نقش مدرسان به عنوان یک مدیر در محیط های یادگیری چالشی.
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش ، بررسی رابطه میان عوامل شخصیتی شامل توانایی برقراری ارتباط و تحمل ابهام و یادگیری در دانشجویان حسابداری کشور است .
The Spanish Journal of بررسی رابطه میان عوامل شخصیتی و یادگیری دانشجویان حسابداری ١٤١ Accounting, Finance and Management Education, 2, 145–156.
Relationships between communication apprehension, ambiguity tolerance and learning styles in accounting students.