چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل رویکرد یادگیری برای باهم زیستن در برنامهی درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل محتوای تمامی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی در سال تحصیلی 96-1395 بوده و نمونه آماری نیز منطبق با جامعه آماری بود. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی برحسب رویکرد یادگیری برای باهم زیستن بود که برای برآورد روایی سیاهه تحلیل از روایی محتوایی استفاده شد. پایایی سیاهه تحلیل نیز از طریق روش اسکات 92 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از سنجش فراوانی و روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان توجه به مولفههای رویکرد یادگیری برای باهم زیستن در محتوای کتابهای درسی از یک توزیع نرمال برخوردار نمیباشند بهگونهای که مولفه آموزش صلح از بیشترین میزان توجه و مولفههای آموزش سلامت، آموزش محیطزیست از کمترین میزان توجه برخوردار میباشد و به مولفههای چند فرهنگی، شهروندی، حقوق بشر توجه چندان مطلوبی نشده است؛ که نیازمند توجه و تجدیدنظر در برنامههای درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم توسط مسوولان ذیربط میباشد.
The purpose of the study was to analyze the content of the learning approach for coexistence in the context social studies textbook of the second grade of elementary school. The current research is practical and according to its nature, a content analysis descriptive research method was used. The statistical population study was the content of all social studies textbooks of the elementary school second grade in the academic year (1395-1396) and the statistical sample was considered the same as the statistical population. The research instrument was the content of social studies content check list based on the learning approach for coexistence. Content validity was used to estimate the validity of the log and reliability was 0/092 calculated using Scott's method. To analyze the data, frequency estimation and Shannon entropy method were used. Findings showed that the attention to components of learning approach for living together in the content of textbooks does not have a normal distribution, As the component of peace education has the most attention and components of health education, environmental education has the least attention is paid to the multiculturalism, citizenship and human rights. Which requires consideration and revision of social studies curriculum of the second period by relevant authorities.