چکیده:
با توجه به تحولات اخیر آموزش زبان انگلیسی و بازتاب آن در کتابها و مواد آموزشی مدارس کشور، مقالهی حاضر به بررسی کتاب زبان انگلیسی پایهی هفتم از نقطهنظر رویکرد فعالیتمحور به آموزش و طراحی درس میپردازد. بدین منظور، با استفاده از چهارچوب نظری کلی فعالیت الیس (2003)، تمرینهای هشت درس تحلیل شدند و سپس بر اساس معیارهای موجود در این چهارچوب، ماهیت آنها مورد مطالعه قرار گرفت. بر اساس یافتههای این مطالعه، تنها 16 عدد از مجموع 57 عدد (%28) تمرین این کتاب ساختار و ماهیت فعالیت محور داشتند. بنابراین، بر اساس این یافته ها می توان بیان کرد که اثر مورد مطالعه از رویکرد فعالیت محور پیروی نکرده است . استفاده نکردن از درون داد واقعی، کمبود فرصت های تعامل بین زبا نآموزان ، و هم چنین تمرین های متعدد فاقد فراورده های مفید از دلایل اصلی فاصله گرفتن ساختار این
اثر از رویکرد فعالیت محور و اثربخشی مختصر این کتاب است.
In line with the recent developments in English language teaching in the Iranian context and the changes in schools’ textbooks and materials، the present study aimed to evaluate English for Schools (Prospect 1; Junior Secondary Program) from the viewpoint of task-based language teaching and syllabus design. To this end، Ellis’s (2003) general task framework was utilized. Exercises in all eight lessons of the book were analyzed based on this framework and afterwards، based on the given criteria، their nature was studied. The findings showed that only 16 out of a total of 57 exercises (28%) had a task-based structure/design. Thus، it can be claimed that the book’s design does not follow a task-based approach. Failure to use authentic input، scarcity of interactions opportunities between students، and numerous exercises (drills) which lacked useful outcomes can be counted as the main reasons for the gap between this publication’s design from a task-based approach and its eventual lack of efficiency.
خلاصه ماشینی:
اسـتفاده نکردن از درون داد واقعی ، کمبود فرصت های تعامل بین زبان آمـوزان ، و هـم چنـین تمرین های متعدد فاقد فراورده های مفید از دلایل اصلی فاصله گرفتن ساختار ایـن اثر از رویکرد فعالیت محور و اثربخشی مختصر این کتاب است .
رویکـرد فعالیت محور، با توجه به معنا و استفاده از زبان واقعی ، زمینه و طرز صحیح استفاده از زبـان را در موقعیت های گوناگون به یادگیرندگان آموزش می دهد و به نحوی ایـن کـار را انجـام می دهد که زبان آموز با قوانین دستوری زبان درگیری چندانی پیدا نکند (٢٠١٤ ,Torres)، اما زمانی می توان به این مهم دست یافـت کـه بـا ارائـۀ درون داد معنـادار، کـافی ، و هدفمنـد، برقراری تعامل مداوم و تأثیرگذار، ایجاد فرایندهای یادگیری معنادار، و در نهایت دست یابی به فراورده های اثربخش در دانش یادگیرنده ، زبان آموز را تـا حـد ممکـن در معـرض زبـان واقعی قرار دهیم .
با توجه به عوامل کلیدی مانند نبود آماده سازی و استفاده از دانـش قبلـی زبان آموز به علت محدود بودن درون داد، پایین بودن سطح تعامل ، سطحی بودن فراینـدهای یادگیری ، و هم چنین نبود فراورده های مفید و قابل استفاده در دنیای بیرون از کلاس درس ، می توان گفت که کتاب انگلیسی پایۀ هفتم از فعالیت های اندکی برخوردار است و بر اساس رویکرد فعالیت محور به آموزش و طراحی درس تهیه و تنظیم نشده است .