چکیده:
مطالعه حاضر با استفاده از روش پژوهش ترکیبی کتاب زبان انگلیسی پایه اول دوره اول متوسطهProspect 1) یا به اختصار کتاب 7( را بررسی کرده است. 21 معلم کتاب 7، پرسشنامه ای 23 سوالی در مقیاس لیکرت را که بر اساس ده فهرست معتبر ارزیابی کتب آموزش زبان انگلیسی تهیه شده و روایی آن مورد تایید و قضاوت متخصصین رشته قرار گرفته بود، تکمیل نموده و ده نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شده و با اخذ رضایت شان، در مصاحبه ای نیمهساختاریافته شرکت نمودند. همچنین محقق با استفاده از 23 معیار مذکور به بررسی ذهنی و تفصیلی کتاب 7 مخصوصا از نظر وجود/عدم وجود تعصب جنسیتی و برابری/نابرابری روابط قدرت در مطالب کتاب پرداخت. نتایج آمار توصیفی حاصله از پرسشنامه و تحلیل محتوای مصاحبه ها نشان داد هر چند کتاب از نقاط قوت نسبی برخوردار است، نقاط ضعف جدی مانند واقعی و طبیعی نبودن برخی از مطالب، ارائه یکسویه و متعصبانه مقوله فرهنگ، عدم جذابیت مطالب و موضوعات، محدود بودن موقعیت های موجود در کتاب (به درس و کلاس و مدرسه) است. همچنین نتایج تحلیل استنباطی (خی دو) نشان داد، کتاب 7 در بیان جنسیت در مطالب و تصاویر به طور معناداری به نفع مردان معتصب است.
As a piece of mixed-method research، the present study scrutinized the English book، namely Prospect 1 or Book 7، for first- grade junior secondary school both subjectively and objectively. To this end، 21 teachers completed an expert-judged، 23- item five-point Likert-scale ELT book evaluation questionnaire. Ten of the teachers، who were selected randomly and whose informed consent was also obtained، sat a semi-structured interview as well. The researcher also evaluated Book 7 subjectively drawing upon the 23-criteria checklist mentioned above especially with regard to representation of such crucial critical discourse analysis features as gender and power relations. The results of descriptive statistics of the questionnaire and content analysis of interviews revealed although Book 7 enjoyed such advantages as emphasis on aural-oral skills، relatively proper physical lay-out، and availability of supplementary materials، it suffered such serious shortcomings as lack of authentic materials and existence of culturally- biased materials. The materials and topics were also found not to be of interest to both students and teachers and the situations and functions were found to be mainly restricted to a certain context (i.e. classroom and school). Also the results of inferential statistics (i.e. Chi- square analysis) revealed there was a statistically significant difference between representation of males and that of females in the Book. However، no significant difference was detected between equal and unequal power relations.
خلاصه ماشینی:
برای پاسخ به پرسش های ٣ و ٤، فراوانی موارد در کتاب استخراج شد و سپس برای مقایسۀ معنی دار بـودن تفـاوت بین بیان جنسیت در مطالب معـرف جـنس مـذکر و مطالـب بیـان گـر جـنس مؤنـث و هم چنین مقایسۀ معناداری تفاوت میان روابط قدرت برابر و نابرابر، از روش آماری خی دو (chi-square) استفاده شد.
اما روش آموزش مد نظر کتاب ممکن است واقعـا ارتبـاطی نباشـد؛ زیـرا در رویکـرد ارتباطی ، از زبان مادری زبان آموزان فقط به منزلۀ آخرین راه چاره اسـتفاده مـی شـود؛ البتـه بی شک استفاده از زبان مادری دانش آموزان در کلاس درس نه تنهـا تـابو نیسـت ، بلکـه در برخی موارد ممکن است جلو اتلاف وقت و انرژی را بگیرد و حتـی یـادگیری را افـزایش دهد؛ اما نکته این جاست که کتاب معلم در آغاز هر درس از معلم می خواهد هدف درس را به فارسی معرفی کند، سپس پرسش های کلی دربارٔە مکالمۀ مد نظر به فارسی بیان شود کـه با اصول روش ارتباطی سازگاری چندانی ندارد.
٥. نتیجه گیری و کاربرد نتایج تحقیق بررسی کتاب ٧ نشان داد هرچند این اثر نقاط قوتی دارد؛ از جمله تأکیـد بـر مهـارت هـای ش یداری و گفتاری ، خصوصیات یزیکی نسب مطلوب و وجود مطالب کمک آموزشی مانند کتاب معلم ، کتاب کار، لوح فشرده ، در عین حال شامل نقاط ضعف جدی است ؛ از جملـه واقعی و طبیعی نبودن برخی مطالب کتاب ، ارائه و بیان متعصبانۀ جنسـیت بـه نفـع مـردان ، جذابیت نداشتن مطالب ، یک نواختی موقعیت هـای معرفـی شـده در کتـاب (محـدود بـودن بیش تر موقعیت ها به درس و کلاس و مدرسه ) و نادیده گر تن کامل فرهنگ زبان نگ یسی در آموزش زبان انگلیسی .