چکیده:
اهمیت و ضرورت ارزش یابی مطالب آموزشی زبان دوم یا خارجی بر صاحب نظران و متخصصان فن کاملا آشکار است. با توجه به نقش مهم دستور زبان در یادگیری زبان دوم و ظهور رویکردها و مفاهیم جدید در این باره، پژوهش حاضر بر آن است تا کتاب انگلیسی هفتم از دورة اول متوسطه به نام پراسپکت 1 (Prospect 1 ) از سری مجموعه « انگلیسی برای مدارس » را بر اساس تحلیلی کیفی لارسن فریمن نقد و بررسی کند. نتایج نشان می دهد « مهارت دستوری » از منظر که کتاب مد نظر در مقایسه با کتاب های پیشین هم سطحش، از آموزش سنتی دستور زبان فاصله گرفته و گامی رو به جلو در راستای مهارت محور کردن آن برداشته است. با این حال ظاهرا در برخی از جنبه ها ، از جمله فراهم کردن بافت های اجتماعی ملموس تر و دوری کردن از تمرین های مکانیکی و ملال آور رایج در شیوه های سنتی پیش رفت درخور ملاحظه ای نداشته است.
The importance and the exigency to evaluate second or foreign language teaching materials are largely recognized among the experts in the field. In addition، the significant role of grammar in second language acquisition and the emergence of various new concepts and approaches to teaching this aspect of language cannot be denied. The current study، therefore، attempts a qualitative evaluation of the Iranian Schools Seventh Grade English book، that is، Prospect 1 English for Schools Series، from the perspective of Larsen-Freeman’s concept of grammaring. The results revealed that compared with former books of the same grade، the above-mentioned book has detached from the traditional approach to grammar instruction and has taken steps forward to an ability-oriented approach. In some aspects، however، the book does not seem to proceed significantly in terms of providing more tangible social contexts for communication، and the dull mechanical exercises existing in traditional approaches seem to be still common in the book.
خلاصه ماشینی:
امروزه بیش تر محققان و نظریه پردازان زبان دوم بر این عقیده اتفـاق نظـر دارند که توجه به ساختارهای دستوری باید به میزان کافی در آمـوزش زبـان دوم گنجانـده شود (٢٠٠٦ ,Russell and Spada ;٢٠٠٥ ,Loewen ;١٩٩٨ ,Doughty and Williams).
بنا بـر نظر آن ها، معلمان باید ساختارهای دستوری زبـان دوم را آشـکارا یـا بـه طـور ضـمنی بـه زبان آموزان آموزش دهند و فرصت های فراوانی را برای ایشان مهیا سازند تـا آن هـا از ایـن طریق بتوانند به این ساختارها توجه کنند، به تمرین آن ها بپردازند و سپس از آن ها در زبـان گفتاری و نوشتاری استفاده کنند.
به منظور پیاده کردن این مفاهیم جدید نظری در حیطۀ آموزش ، مدرسان زبان دوم باید از شیوه های سنتی آموزش دستور زبان فاصله بگیرند و فرصت های آموزشی را فراهم کنند که زبان آموزان با اسـتفاده از آن هـا به راحتی با یک دیگر ارتباط متقابل داشته باشند، اطلاعات و معلومات خود را صمیمانه به یک دیگر منتقل کنند، و فعالیت هایی انجام دهند که نه فقط توجه آن ها را به ساختارهای زبانی معطوف کند، بلکه به آن ها لذت نوعی تعامل و یادگیری معنادار و هدف دار را نیز بدهد (٢٠١١ ,Larsen-Freeman).
نمایه ای از بخشی تمرینی مربوط به مهارت های شفاهی (کتاب دانش آموز انگلیسی هفتم : ٧) همان گونه که در تصویر ١ دیده می شود، در این تمرین سعی شده که زبان آمـوز بـا مثال ها و نمونه های زبانی مربوط به مفهوم سلام و تعارف آشنا شود؛ بنابراین در راستای ارائۀ قاعدٔە دستوری محض تلاشی نشده است که خود اقدامی مثبت به نظر مـی رسـد.