چکیده:
اخیرا کتاب های زبان انگلیسی در ایران بر اساس نظریه هوش ها ی چندگانه بررسی شده اند. در مطالعه حاضر با استفاده از سیاهه هوش های چندگانه بوتلهو کاربرد هوش های چندگانه را در تمارین کتاب زبان انگلیسی پایه هشتم به نام پراسپکت دو (Prospect Two) بررسی می کنیم که هم اکنون بر ای اول ین بار در دورة اول متوسطه در مدارس ایران تدریس می شود. نتایج نشان دادند که هوش های کلامی زبانی و
میان فردی بیش ترین کاربرد را در این کتاب داشتند . هوش های دیداری فضایی و اندامی جنبشی به میزان بسیار کم تری یافت شدند، اما هوش های منطقی ریاضیاتی ، موسیقیایی، درون فردی، و طبیعت گرا در این کتاب به کار برده نشدند. تحولات آموزشی و پیش نهادهای آتی برای تحقیقات پیش رو در پایان ارائه می شوند.
Recently the textbooks have been analyzed under the light of multiple intelligences theory in Iran. Using Botelho (2003) multiple intelligences checklist to count the catered-for types of intelligences in the exercises and activities، the present study investigated the very recently designed textbook namely “Prospect Two” used in the second junior high state school in Iran. The frequency counts showed that verbal/Linguistic was the most preponderantly used intelligence followed by interpersonal type. However visual/spatial and bodily/kinesthetic intelligences were found in much lower ratios، logical/mathematical، musical، intrapersonal and naturalistic intelligences were not found throughout “Prospect Two”. Pedagogical implications and suggestions for further studies are represented.
خلاصه ماشینی:
در مطالعۀ حاضر بـا اسـتفاده از سـیاهۀ هـوش هـای چندگانـۀ بوتلهـو کـاربرد هوش های چندگانه را در تمارین کتاب زبان انگلیسی پایۀ هشـتم بـه نـام پراسـپکت دو (Prospect Two) بررسی میکنیم که هم اکنون بـرای اولـین بـار در دورٔە اول متوسـطه در مدارس ایران تدریس میشود.
(Cunningworth, 1995) از سوی دیگر، نظریۀ هوش های چندگانه (multiple intelligences) که هاورد گـاردنر در سال ١٩٨٣ مطرح کرد مستقیما به تفاوت های فردی، نیازها، و ارزش هـای دانـش آمـوزان از طریق هشت نوع هوش مجزا به نام هوش هـای هـای کلامـی ــ زبـانی (verbal-linguistic)، منطقی ـ ریاضیاتی (logical-mathematical)، دیداری ـ فضایی (visual-spatial)، موسـیقیایی (musical)، اندامی ـ جنبشی (bodily-kinesthetic)، میان فـردی (interpersonal)، درون فـردی (intrapersonal)، و طبیعت گرا (naturalistic) توجه میکند.
پلامبـرگ (٢٠٠١ ,Palmberg) کتـاب ١ Bricks در فنلاند را تحلیل کرد و دریافت که هوش های کلامی ــ زبـانی ، درون فـردی، و میان فردی در این کتاب به کار رفته اند.
در تحقیق دیگـری بوتلهـو (٢٠٠٣ ,Botelho) نمایـۀ هوش های چندگانۀ کتاب های New Interchange ,٤ Go for it ,١ Gateways ,١ Exploration ١ Passages ,١ در برزیل را استخراج کرد و نشان داد که کتاب ها عمدتا از هـوش هـای کلامی ـ زبانی ، درون فردی، دیداری ـ فضایی، و میان فردی اسـتفاده کـرده انـد.
به عقیدٔە گاردنر، تئوری هوش های چندگانه به دانش آموزان این امکـان را مـیدهـد تـا فعالیت های یادگیری و روش های ارزش یابی را انتخاب کنند و از هـوش هـای قـوی خـود برای رشد و بهبود هوش های ضعیف تر استفاده کنند (١٩٨٣ ,Gardner).