چکیده:
در این پژوهش عواملی که انگیزه و تمایل بنگاههای اقتصادی را در انباشت و بهرهبرداری از عامل سرمایه انسانی تشدید میکند مورد تدقیق قرار میگیرد. در این زمینه شناسایی عوامل محیطی و انفرادی تاثیرگذار بر تمایل بنگاهها اهمیت ویژه ای دارند. طبق یافتههای این پژوهش عامل محیطی مسلط در تولید، گسترش عرصه رقابت بین بنگاههای اقتصادی است که ملهم از تغییر ساختار بازار از شبه انحصار کامل به شبه رقابت کامل است. همچنین زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت بهرهبرداری از سرمایه انسانی و تهدید بنگاه به کاهش سهم بازار، افت درآمد و خروج از بازار از جمله سایر عوامل اثرگذار در این زمینه است. در یک بررسی پیمایشی در نمونه ای متشکل از بنگاههای فعال ارائه دهنده انواع خدمات بیمهای در ایران طی سالهای 1381 تا 1391 و با استفاده از الگوی رگرسیون های با جزء تصادفی فرضیهها این فرضیه اساسی تایید شد که با گسترش فضای رقابت در بازار خدمات بیمهای، تمایل بنگاههای بیمهای به انباشت سرمایه انسانی تشدید شده است. همچنین نقش زیرساختهای فناوری و تهدیدهای بازار نیز در این مورد حائز اهمیت بوده است.
خلاصه ماشینی:
برای این منظور، تغییرات ساختاری این چارچوب متشکل است از: الف - تغییر ساختار بازار به نفع رقابت به مفهوم توضیح دهنده که ازنظر مفهومی ملازم است با رقابتی شدن بازارها و تلاش بیشتر بنگاه ها در جهت حفظ و ارتقاء سهم بازار ب - انباشته شدن سرمایه انسانی بیشتر توسط بنگاه های فعال در بازار و در واکنش به تغییر فوق که در مقام متغیر و مفهوم توضیح پذیر قرار دارد.
فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٤٠ / پائیز ١٣٩٦ ٣- متغیرهای پژوهش این بخش تلاشی است به منظور دقیق و روشن ساختن معنای موردنظر از مفاهیم اصلی پرسش ، تغییرات ساختاری بازار به نفع رقابت ، سرمایه انسانی و چند مفهوم دیگر (دواس ؛ ١٣٨٣).
فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٤٠ / پائیز ١٣٩٦ اینک میتوان بازار را چنین تعریف کرد: بازار، مجموعه ای از سه عنصر تشکیل دهنده زیر میباشد: ١) فرآیندها و مکانیسم های تنظیم کننده دادوستد ٢) مجموعه شرایط و ساختارهای دادوستد ٣) محیط (واقعی یا مجازی) دادوستد که نقش فعالیت هماهنگ و منسجم این سه عنصر، تأمین هدف این نهاد است (برت ، اوین ؛ ٢٠٠٤) رقابت نتیجه ای است که انتظار میرود از این فرایند حاصل شود کارایی در امر دادوستد است .
فرایند رقابت و رقابت پذیری شرایط فصلنامـه اقتصاد مالی شماره ٤٠ / پائیز ١٣٩٦ تصمیم جدیدی پیش روی بنگاه ها قرار میدهند؛ بنابراین ، رقابتیتر شدن که مترادف و هم زمان با تغییر ساختار است بر تصمیم های بنگاه تأثیر میگذارد (این تأثیر در چارچوب تئوریک بحث میشود).