چکیده:
قرآن کریم از نگاه قرآن پژوهان فریقین در ابعاد مختلف لفظی، محتوایی، سبکی، هنری، نظم، چینش و ... معجزه است و مهم ترین دلیل آن آیات تحدی و واقعیت خارجی آن می باشد. یکی از انواع اعجاز هنری و لفظی آن اعجاز لغوی و از مظاهر برجسته آن کاربرد اسلوب هنری سجع در جای جای این کتاب با عظمت است. اسلوبی که پاسخگوی نیازهای مخاطبان نخستینی (اعراب) بوده که حرص و ولع فوق العاده ای به قافیه، سجع و فواصل موزون از خود نشان می دادند و در داد و ستد شعری آنان این امر کاملا نمایان است. پژوهشگران قرآنی از همان آغاز درباره وجود اسالیب سجع در قرآن دچار اختلاف نظر شدند، گروهی آن را منکر شده اند گروهی آن را پذیرفته اند، لیکن نظریه پردازان بزرگ بلاغت قرآن کریم با تفسیر صحیح و دقیق از این اسلوب زیبا، دلربا، شیرین و اعجازآمیز آن را از امتیازات مهم هنری، لفظی و اعجاز بیانی قرآن شمرده و نگارش های فراوانی را در ارائه صحیح آن انجام داده اند. این اسلوب همانند دیگر مقوله های اعجاز بیانی مقصد نبوده بلکه مانند مرکبی است که شنونده را به مقصد می رساند.
The Holy Quran is a miracle according to Quran researchers of both branches of faith in various dimension including the words, contents, style, arts, sequences, and order. The most important reason is the challenge it gives as well as its external reality. One of its miracles is verbal in the sense that the words are rhymed and this is one of the outstanding features of the Quran which manifests itself in different parts of the Quran. This is a style which met the needs of the primitive Arab audience who showed remarkable desire for rhyme and correspondence of sound between words as evidenced clearly in their poetic interactions. In addition, these rhymes completely saturated their emotional needs in musical terms. Quranic researchers have, since the early period of Islam, had discrepant views about the existence of rhythmic styles in the Quran. Some have denied it rejecting the arguments presented by the proponents but great theorists and experts in the area of literary eloquence not only confirm the existence of such a precise, delicate and miraculous style but they have also gone to state that it is one of the distinct verbal and artistic features of the Quran. Thus, they have made their efforts in presenting this style and rendering it. This style of expressing things is not a goal of the Quran; rather it is just a tool used by the Quran to grab the attention of the audience.