چکیده:
عدالت یکی از مفاهیمی است که امروزه از زبان های مختلف شنیده می شود و هر حزب، گروه یا فردی
برای این واژه، معنای خاصی در نظر گرفته است. یکی از مباحث مهم جوامع، سیاست خارجی و ارتباط
یک کشور به ویژه جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای جهان اعم از کشورهای مسلمان، کشورهای
همسایه و غیر همسایه و کشورهای کفر است که این روابط، چگونه و بر چه اساسی باید باشد و اقتضای
عدالت در این روابط که می تواند عدالت اقتصادی، عدالت فرهنگی و عدالت نظامی و سیاسی باشد
چیست. مهم ترین نظریه در این زمینه ابتدا نظر اسلام و پس از آن دیدگاه رهبیر کبیر انقلاب امام خمینی
رحمة الله علیه است که بنیان گذار نظام افتخار آفرین و ضد استکباری جمهوری اسلامی ایران است که در
این تحقیق در حد توان به مسئله پرداخته شده است و پس از شفاف سازی معنای واقعی عدالت، سیاست
خارجی و عدالت در سیاست خارجی، مسئله عدالت در سیاست خارجی از دیدگاه امام خمینی رحمة الله
علیه بررسی کرده است.
خلاصه ماشینی:
بهار ١٣٩٧ * * * * * * * * * * * مقدمه سياست خارجي يکي از مهم ترين جنبه هاي حيات سياسي کشورها در نظام بين الملل به شمار مي رود و حيات يک کشور و حتي در بعضي موارد تماميت ارضي و امور مهم ديگري چون امنيت ، اشتغال ، رفاه و حتي فرهنگ عمومي جوامع نيز به آن بستگي دارد و به همين خاطر است که اسلام و به پيروي از آن امام خميني رحمۀ الله عليه رهبر کبير انقلاب اسلامي ايران که بنيان گذار اين نظام اسلامي است اصول و قواعدي را در اين زمينه مشخص کرده اند.
بخش سوم عدالت در سياست خارجي از ديدگاه امام خميني(رحمه الله عليه ) است که خود شامل سه فصل است فصل اول عدالت اقتصادي در سياست خارجي از ديدگاه امام خميني که عبارت اند از: ١ـ جلوگيري از سلطه اقنصادي و تحريم روابط سياسي و تجاري با متخاصمين ، ٢ـ خودکفايي اقتصادي، ٣ـ کمک به کشورهاي ستمديده (فلسطين )، ٤ـ روابط صلح آميز متقابل با دولت هاي غير محارب .
٣ـ عدم تعهد در مقابل قدرتهاي سلطه گر مقيد نبودن در مقابل قدرت هاي سلطه گر اصل ديگر در اصول سياسي خارجي است که امام رحمه الله عليه مي فرمايند: «بايد در رأس امور اين باشد که اينها کنار بروند و خودتان بنشينيد، همان طور که ايران دستش را پيش هيچ کس دراز نميکند و نکرده است در اين چند سال و مستقل ايستاده است و زن و مردش ايستاده است در مقابل امريکا و در مقابل شوروي و در مقابل هر متعدي.