چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سبک های فرزند پروری،اهمالکاری با مولفه های سلامت روان دردانش آموزان دختر پایه نهم شهرستان شادگان که درسال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بودهاند.نمونه این پژوهش شامل 150 نفربودندکه به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند،نوع پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده،برای گردآوری داده هاازپرسشنامه سبک فرزند پروری با مریند،مقیاس اهمالکاری تاکمن و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ استفاده شد که همگی از اعتباروپایایی قابل قبولی برخوردارند.به منظور تجزیه وتحلیل داده هادراین تحقیق از روش های آماری توصیفی،ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان دادکه بین مولفه های سبک فرزند پروری(سهیل گیرواقتدارمنطقی)باسلامت روان دانش آموزان رابطه مستقیم معنی دار مشاهده شد،همچنین بین مولفه های سلامت روان(علائم جسمانی و کارکرد اجتماعی) باسبک فرزند پروری رابطه مستقیم معنی دارمشاهده گردید(P<05/0)از سوی دیگر نتایج نشان دادکه مولفه های سبک فرزند پروری)سهل گیرومقتدر(توان پیش بینی سلامت روان دانش آموزان دختررادارند و 17/0واریانس سلامت روان راتبین می کنند.همچنین مولفه های سلامت روان)علائم جسمانی وکارکرداجتماعی(توان پیش بینی سبک فرزند پروری دانش آموزان دختر را دارند10/0 واریانس سبک فرزند پروری راتبین می کند.بنابراین می توان نتیجه گیری کرد،باافزایش سبک های فرزندپروری با مولفه های سهل گیرومقتدرمی توان سلامت روان دانش آموزان دخترراکاهش دادودرزمینه علائم جسمای و اختلال کارکرد اجتماعی می توان سبک های فرزند پروری آن هاراافزایش داد.همچنین اهمالکاری تحصیلی،مولفه های سبک فرزندپروری(استبدادی)در پیش بینی سلامت روان و مولفه های (اضطراب وخواب،افسردگی)درپیش بینی سبک فرزند پروری دانش آموزان دختر معنی دار نبود.
خلاصه ماشینی:
ازآنجايي که يکي ازشاخصهاي گذرموفقيت آميز نوجواني داشتن سلامت روان ،شيوه ي مثبت فرزندپروري ،داشتن نظم وترتيب درانجام به موقع تکاليف ودوري ازعادتهاي بدتأخيردرکارهاوبه تعويق انداختن وظايف است ،درپژوهش حاضربه دنبال پاسخگويي به اين سؤال هستيم که آيابين سبک فرزندپروري(دموکراتيک استبدادي وآسان گير) اهمالکاري تحصيلي و سلامت رواني (علائم جسماني، اضطراب و اختلال خواب ، اختلال در کارکردهاي اجتماعي، افسردگي) دردانش آموزان دخترمتوسطه اول پايه نهم شهرستان شادگان و نيز تعيين قدرت پيش بيني کنندگي هر کدام از شيو ه هاي فرزندپروري والدين ،اهمالکاري تحصيلي فرزندان بر مؤلفه سلامت رواني است .
Goldberg 64 يافته ها جدول ١-ميانگين وانحراف معيارمتغيرهاي سبک فرزندپروري(سهل گير،استبدادي،اقتداري)،اهمالکاري باسلامت روان (علائم جسماني،اضطراب واختلال خواب ،اختلال درعملکردهاي اجتماعي،افسردگي) دردانش آموزان دخترپايه نهم شهرشادگان (به تصویر صفحه رجوع شود ) نتايج تحليل رگرسيون چند گانه به روش گام به گام نشان داد در مدل دوم سبک فرزند پروري سهل گير و اقتدار منطقي، توان تبيين ٠/١٧ از واريانس سلامت روان آن ها را به طور معني داري دارند.
نتايج تحليل رگرسيون چندگانه متغيرهاي پيش بين مؤلفه هاي سلامت روان ( علائم جسماني، اضطراب و اختلال خواب ، اختلال در کارکرد اجتماعي و افسردگي ) با سبک فرزند پروري (به تصویر صفحه رجوع شود ) نتايج تحليل رگرسيون چند گانه به روش گام به گام نشان داد در مدل دوم مؤلفه هاي علائم جسماني و اختلال در کارکرد اجتماعي ، توان تبيين ٠/١٠ از واريانس سبک فرزند پروري دانش آموزان دختر را به طور معني داري دارند (٠٠٠١≥P، .
ضرايب مدل رگرسيون نشان دادکه مؤلفه هاي سبک فرزندپروري سهل گيرومنطقي اثرمثبت معني داري روي سلامت روان دانش آموزان دختردارد.