چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر روشهای آموزشی خود تنظیمی و حل مسئله وراهبردهای مطالعه ویادگیری بربهبودعملکرد ریاضی دانش آموزان می باشد. روش پژوهش ازنوع نیمه آزمایشی می باشد ودراجرای آن از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. 41 نفرازدانش آموزان کلاس ششم ابتدایی منطقه قائمیه به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به طور تصادفی در هر یک از گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. شرکت کننده های گروه های آزمایشی به مدت 12 جلسه آموزش دریافت کردند. گروه کنترل نیز همزمان به برنامه های عادی کلاس خود ادامه دادند. پیش آزمون ریاضی محقق ساخته قبل از شروع آموزش اجراشد وپس از پایان جلسات آموزشی از پس آزمون ریاضی محقق ساخته
به منظور بررسی تغییرات ایجاد شده، استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که نمره های دانش آموزان گروههای آزمایشی خود تنظیمی، حل مسئله و راهبردهای مطالعه ویادگیری در پس آزمون ریاضی با تفاوت معناداری بالاتر از گروه کنترل است واین روشها از نظر میزان اثربخشی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان، تفاوت معناداری ندارند.
خلاصه ماشینی:
اثر بخشي روش هاي آموزشي خود تنظيمي، حل مسئله و راهبردهاي مطالعه ويادگيري بر عملکرد رياضي دانش آموزان سيده زهرا موسوي ١ ، منصور رحيمي ٢ ، سمانه طاهري ٣ ، محمد امين توانبخش پور٤ ١ دانشجو دکتري روانشناسي تربيتي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت ، مرودشت ، ايران ٢ليسانس علوم تربيتي ، آموزش و پرورش شهرستان کازرون ٣ليسانس علوم تربيتي ، آموزش و پرورش شهرستان قائميه ٤دانشجو کارشناسي ارشد مديريت آموزشي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بوشهر ، بوشهر ، ايران Seyyedehzahra.
يافته هاي حاصل از تحليل کوواريانس نشان داد که نمره هاي دانش آموزان گروههاي آزمايشي خود تنظيمي، حل مسئله و راهبردهاي مطالعه ويادگيري در پس آزمون رياضي با تفاوت معناداري بالاتر از گروه کنترل است واين روشها از نظر ميزان اثربخشي بر بهبود عملکرد رياضي دانش آموزان ، تفاوت معناداري ندارند.
سوال پژوهش آيا اثر بخشي روش هاي آموزشي خود تنظيمي ، حل مسئله و راهبردهاي مطالعه و يادگيري بر بهبود عملکرد رياضي، متفاوت است ؟ روش پژوهش : روش تحقيق پژوهش حاضر از نوع شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل مي باشد.
فرضيه سوم : آموزش راهبردهاي مطالعه و يادگيري بر بهبود عملکرد رياضي دانش آموزان تأثير دارد.
نتايج تحليل فرضيه سوم نشان داد که آموزش راهبردهاي مطالعه و يادگيري در بهبود عملکرد رياضي اثر داشته است .
تحليل نتايج نشان داد که اثر بخشي روش هاي آموزشي خودتنظيمي، حل مسئله و راهبردهاي مطالعه و يادگيري بربهبود عملکرد رياضي تفاوت معناداري ندارند.
Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review.