چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی نگرش دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان (پردیس های شهید بهشتی و فاطمه الزهراء بندرعباس) درباره ی ارزشیابی مدرسین از آموخته های آنها صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعه ی آماری آن کلیه ی دانشجویان سال دوم پردیس های شهیدبهشتی و فاطمه الزهراء بندرعباس است که از میان آنها 181 نفر از دانشجویان سال دوم (78 مرد و 105 زن)، به روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ی محقق ساخته ا ست. برای سنجش روایی این ابزار از شیوه ی روایی محتوایی استفاده و ضریب پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 87/ 0 محاسبه شد. تحلیل داده ها نیز به وسیله ی آمارهای توصیفی، استنباطی (میانگین وآزمون تی مستقل) به وسیله ی نرم افزار SPSS - 21 انجام شد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین نظر دانشجو ـ معلمان (دوجنس) در مورد استفاده ی مدرسین از انواع مولفه های ارزشیابی نظیر نوع، ابزار، هدف و انواع حیطه های شناختی ـ که مدرسین در ارزشیابی از آموخته های آنها دارند ـ تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد. در این میان، میانگین مردان در مولفه های نوع، هدف و سطوح مختلف حیطه های شناختی در ارزشیابی دانشجویان بیشتر از میانگین زنان، اما میانگین زنان در استفاده از مولفه ی ابزار بیشتر از مردان بود. در مورد استفاده ی مدرسین از مولفه های حیطه ی عاطفی و روانی ـ حرکتی، در ارزشیابی دانشجویان هیچ تفاوت معناداری یافت نشد.
کلیدواژگان: ارزشیابی، دانشگاه فرهنگیان، مدرسان، دانشجویانپژوهش حاضر با هدف مقایسه ی نگرش دانشجو - معلمان دانشگاه فرهنگیان (پردیس های شهید بهشتی و فاطمه الزهراء بندرعباس) درباره ی ارزشیابی مدرسین از آموخته های آنها صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی و جامعه ی آماری آن کلیه ی دانشجویان سال دوم پردیس های شهیدبهشتی و فاطمه الزهراء بندرعباس است که از میان آنها 181 نفر از دانشجویان سال دوم (78 مرد و 105 زن)، به روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ی محقق ساخته ا ست. برای سنجش روایی این ابزار از شیوه ی روایی محتوایی استفاده و ضریب پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تحلیل داده ها نیز به وسیله ی آمارهای توصیفی، استنباطی (میانگین وآزمون تی مستقل) به وسیله ی نرم افزار SPSS - 21 انجام شد.
نتایج تحقیق نشان داد که بین نظر دانشجو ـ معلمان (دوجنس) در مورد استفاده ی مدرسین از انواع مولفه های ارزشیابی نظیر نوع، ابزار، هدف و انواع حیطه های شناختی ـ که مدرسین در ارزشیابی از آموخته های آنها دارند ـ تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد. در این میان، میانگین مردان در مولفه های نوع، هدف و سطوح مختلف حیطه های شناختی در ارزشیابی دانشجویان بیشتر از میانگین زنان، اما میانگین زنان در استفاده از مولفه ی ابزار بیشتر از مردان بود. در مورد استفاده ی مدرسین از مولفه های حیطه ی عاطفی و روانی ـ حرکتی، در ارزشیابی دانشجویان هیچ تفاوت معناداری یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
به رغم اختلاف نظرهای زیادی که درباره ی نظر شاگردان در ارزشیابی از مدرسـین وجـود دارد، این روش کاربرد زیادی دارد و برای ارزشیابی از معلم به ویژه در سطوح آموزش عالی استفاده می شود (سـیف ،١٣٩١: ٤٩٤)؛ از این رو پژوهش حاضر که درصدد ارزشیابی مدرسین از آموخته های دانشجو ـ معلمان دانشگاه فرهنگیـان اسـت ، به مقایسه ی ارزیابی معلومات دانشجویان از دیدگاه خود آنها میپردازد.
نتیجه ی پژوهش در پرسش ٢ پژوهش (با توجه به جدول شماره ٢) آزمون تی مستقل نشان می دهد، در مورد نوع ارزشیابی که مدرسین دانشگاه فرهنگیان بندرعباس از آموخته های دانشجو ـ معلمان به عمل 71 میآورند، تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد که میانگین مردان با ١٦/٠٦ درصد به صورت مثبت و معنیداری از میانگین زنان با ١٤/٣٧ درصد بالاتر است .
در سؤال ٤ (با توجه به جدول شماره ٤) آزمون تی مستقل نشان داد که بین نگرش دانشجو ـمعلمان در مورد استفاده ی مدرسین دانشگاه فرهنگیان بندرعباس از سطوح مختلف حیطه های شناختی در ارزشیابی از آموخته های آنها، تفاوت مثبت و معناداری وجود دارد که میانگین مردان با ٤/٤٨ درصد به صورت معنیداری از میانگین زنان با ٣/٥٨ درصد بالاتر است ؛ این نتایج بیانگر آن است که مدرسین هر دو جنس در ارزشیابیهای خود از تمام سطوح مختلف حیطه شناختی به ویژه سطوح بالا مانند قدرت حل مسئله ، ابتکار و خلاقیت ، قدرت ارزیابی و تحلیل استفاده میکنند.