چکیده:
به کارگیری راه کارهای برندسازی در بخش صنعت نفت و صنایع وابسته ، باعث شناسایی بهتر و ایجاد تصویری مثبت از صنعت نفت ایران در داخل و خارج شده و با ایجاد برند جهانی و افزایش اطمینان در مشتریان و سرمایه گذاران، میزان سرمایه-گذاری داخلی و خارجی را افزایش می دهد. برند جهانی صنعت نفت در میان مدت باعث رونق اقتصادی و در بلند مدت منجر به تامین سعادت، رفاه اقتصادی و تضمین امنیت کشورمان ایران خواهد شد.این پژوهش با هدف تعیین راه کارهای برندسازی در صنعت نفت و صنایع وابسته مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد روایی تحقیق توسط خبرگان و صاحب نظران و پایایی آن با تعیین آلفای کرونباخ (0/877 ) مورد تایید قرار گرفت و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 انجام شد. براساس یافته های حاصل از ادبیات پژوهشی و یافته های این تحقیق، عواملی نظیر مدیریت استراتژیک برند، حمایت های قانونی ، کانال توزیع مناسب ، نوآوری و نیروی انسانی متخصص با ایجاد ارزش افزوده و مزیت رقابتی، نقش مهمی در ایجاد و تقویت برند صنعت نفت و صنایع وابسته و حضور فعالانه این صنعت در بازارهای جهانی ایفا می نمایند. همچنین مطابق نتایج حاصل از این پژوهش در بخش خصوصی مهمترین راه کار برندسازی در صنعت نفت و صنایع وابسته مدیریت استراتژیک برند و در بخش دولتی مهمترین راه کار تقویت و ارتقای برند صنعت نفت و صنایع وابسته، حمایت های قانونی می باشد.
خلاصه ماشینی:
براساس یافتههای حاصل از ادبیات پژوهشی و یافتههای این تحقیق، عواملی نظیر مدیریت استراتژیک برند، حمایتهای قانونی، کانال توزیع مناسب، نوآوری و نیروی انسانی متخصص، نقش مهمی را در ایجاد و تقویت برند صنعت نفت و صنایع وابسته و حضور فعالانه این صنعت در بازارهای جهانی ایفا مینمایند.
همچنین مطابق نتایج حاصل از این پژوهش مهمترین راه کارهای برندسازی در صنعت نفت و صنایع وابسته در بخش خصوصی، مدیریت استراتژیک برند و در بخش دولتی، حمایتهای قانونی میباشد.
جمعبندی و ملاحظات همانطور که نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد به طور کلی راه کارهای مهم برندسازی در صنعت نفت و صنایع وابسته عبارتند از: مدیریت استراتژیک برند، حمایتهای قانونی، کانال توزیع مناسب، نوآوری و نیروی انسانی متخصص.
مطابق نتایج حاصل از این پژوهش در بخش دولتی مهمترین راه کار تقویت و ارتقای برند صنعت نفت و صنایع وابسته حمایتهای قانونی میباشد، بنابراین حمایتهای حقوقی و قانونی کافی با ایجاد فضای مناسب برای سرمایهگذاری در شرکتهای دولتی، باعث بهبود و تقویت برند صنعت نفت میگردد.
با توجه به اهمیت نیروی انسانی متخصص به عنوان مهم ترین سرمایه و عامل مهم تحقق اهداف سازمانی، جذب و نگهداشت این نیروها در صنعت نفت ضروری به نظر میرسد، بنابراین به مدیران شرکتهای نفتی توصیه میشود جهت دستیابی به مزیت رقابتی و توسعه پایدار، استراتژیهای زیر را برای جذب، نگهداشت و ارتقای نیروی انسانی متخصص مدنظر قرار دهند: 1.
Brand Industrial Marketing Management.