چکیده:
امروزه در حالی شاهد حضور گسترده کالاهای با کیفیت پایین در بسیاری از بازارها هستیم که بسیاری از تولیدکننده ها توانایی ارتقای سطح کیفی محصول خود را دارند ولی رغبتی به ارتقای کیفیت ندارند. این مقاله با استفاده از اقتصاد اطلاعات به دنبال شناسایی دلایل این پدیده انجام گرفته است تا با شناسایی عوامل و سعی در برطرف کردن آن ها، بتوان سطح کیفی محصولات را ارتقا داد. نتایج تحقیق نشان می دهد که عدم تقارن اطلاعات در این بازارها یک دلیل عمده برای حضور گسترده کالاهای با کیفیت پایین در بازار است. با توجه به یافته های تحقیق استفاده از نام تجاری و برندسازی توسط تولیدکنندگان توصیه می گردد تا با آشکارسازی اطلاعات برای مصرف کننده از انتخاب بد جلوگیری شود.
خلاصه ماشینی:
حال سوال این است که آیا ارتقای کیفیت کالاها و خدمات میتواند سود بیشتر را برای تولیدکننده به ارمغان آورد؟ اگر کیفیت کالاها و خدمات برای مصرفکننده مهم است، چرا در برخی بازارها با حضور و مبادله گسترده کالاهای کم کیفیت مواجه هستیم؟ [2] چرا با اینکه بسیاری از تولیدکنندگان توانایی و تخصص افزایش کیفیت محصول خود را دارند، ترجیح میدهند که کیفیت آن را ارتقا ندهند؟ هر چند که در مطالعات پیشین دلایل مختلفی برای پاسخ به این سوالات مطرح شده است، اما در این تحقیق با استفاده از مباحث جدید اقتصاد اطلاعات به دنبال شناسایی عوامل و دلایل این امر هستیم تا بعد از شناسایی بتوانیم راهکار مناسب آن را نیز ارائه دهیم.
پایه و اساس این تحقیق (با تمرکز بر اطلاعات نامتقارن) بر این است که کمبود اطلاعات مصرفکننده در مورد کیفیت کالاها و خدمات، میتواند باعث شود که در فرآیند ارزیابی گزینهها و تصمیمگیری خرید خود دچار اشتباه شود و کالای کم کیفیت را انتخاب نماید.
هر چند که انتخاب بد میتواند باعث عدم رضایت مصرفکننده شود و در خرید مجدد خود کالای قبلی را خریداری نکند، اما تا زمانی که عدم تقارن اطلاعات وجود داشته باشد احتمال اینکه مصرفکننده دوباره دچار انتخاب بد شده و کالای کم کیفیت را انتخاب نماید وجود دارد.
لذا در این بخش به ارائه راهکارهایی پرداخته میشود که بهکارگیری آنها میتواند باعث کاهش عدم تقارن اطلاعات شده و بنگاههای تولیدکننده کالای باکیفیت را به حق خود برساند.