چکیده:
امروزه پذیرش و اجرای موفق ایده و طرح سبز در فعالیتهای کسب و کار در زنجیره تامین به گونهای است که در چشم انداز آن به سادگی قابل دسترسی نیست. تمام تولیدات و فعالیتها در زنجیره تامین سبز با ریسکهای متفاوتی روبرو هستند. این ریسکها و منابع آنها میتوانند موجب اختلال در هموار بودن فعالیت-های زنجیره تامین سبز شود. بنابراین، مدیریت و کاهش پیچیدگی ریسک در زنجیره تامین سبز از اهمیت بالایی برخوردار است.در پژوهش حاضر به تبیین مدلی جهت شناسایی ریسکهای پر اهمیت در زنجیره تامین سبز پرداخته شدهاست. ابعاد اصلی مدل مذکور از بررسی ادبیات نظری زنجیره تامین سبز گرفته شدهاست که بوسیله تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت . ریسکهای اصلی این مدل عبارتند از:ریسک تولیدی فنی، ریسک تامین، ریسک بازیافت محصول، ریسک اعتباری، ریسک تقاضا و ریسک دولتی – سازمانی. در پژوهش حاضر جهت تعیین میزان اهمیت هریک از ابعاد مدل، از نظر کارشناسان حوزه صنایع و اساتید دانشگاه و همچنین مدلسازی غیرخطی فازی استفاده شده است. نتایج حاصل از مدلسازی ریاضی نشان میدهد که بعد ریسک تولیدی - فنی در رتبه اول گرفته است.
The acceptance and successful implementation of ideas and green initiatives in business activities in the supply chain to maintain the landscape it is simply not available.All products and activities in green supply chain face different risks.These risks and resources, they can disrupt the smooth green supply chain activities. Therefore, risk management and reduce the complexity of the green supply chain is very important.In the present study to explain the model to identify important risks in the supply chain is green. Size model of green supply chain is no literature review that was confirmed by confirmatory factor analysis. The main risks include the risk of technical production, supply risk, product recovery risk, credit risk, demand risk , government and enterprise risk. In the present study to determine the importance of each aspect of the model, according to industry experts and university professors and also non-linear modeling fuzzy. The results of mathematical modeling showed that the risk of production - is technical in the first place.
خلاصه ماشینی:
به تصویر صفحه مراجعه شود همان گونه که مشاهده می شود، محاسبه مدل فوق نیز با استفاده از نرم افزار Lingo انجام شده و اهمیت هریک از ریسک های اصلی زنجیره تأمین سبز و همچنین میزان سازگاری λ به صورت جدول (٧) محاسبه شده و براساس آن ، مقدار مثبت برای شاخص سازگاری λ بیانگر سازگاری قابل قبول ماتریس است .
با مشاهده مدل استخراج شده از ادبیات نظری و با استناد به نمودار (١) و همچنین نتایج مدل سازی ریاضی مدل ، می توان به نتایج زیر دست یافت : به تصویر صفحه مراجعه شودنمودار ١ـ نمودار راداری ریسک های موجود در زنجیره تأمین سبز براساس نتایج این پژوهش می توان گفت مهم ترین ریسک در زنجیره تأمین سبز، ریسک تولیدی ـ فنی بوده که رتبه اول را با وزنی معادل با ٠/٢٥٨به خود اختصاص داده است .
Barua (2015); quot;Prioritizing the Responses to Manage Risks in Green Supply Chain: An Indian Plastic Manufacturer Perspectivequot;, Sustainable Production and Consumption.
Haleem (2011); quot;Barriers To Implement Green Supply Chain Management in Automobile Industry Using Interpretive Structural Modeling Technique an Indian Perspectivequot;, J.
Haleem (2014); quot;Identifcation of Critical Success Factors to achieve High Green Supply Chain Management Performances in Indian Automo-bile Industryquot;, Int J Logist Syst Manage, no.
Barua (2013); quot;Flexible Decision Modeling for Evaluating Green Supply Chain Risks Using Fuzzy AHP Methodologyquot;, GLOGIFT, no.
Huang (2012); quot;The Green Supply Chain Management Risk Analysisquot;, Adv Mater Res , no.
Lai (2011); quot;An Organizational Theoretic Review of Green Supply Chain Management Literaturequot;, Int J Prod Econ, no.