چکیده:
هدف از انجام این پژوهش سنجش رابطه بین مهارتهای سواد رسانهای با آگاهی نسبت به آسیبهای شبکههای اجتماعی بوده است. روش پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته بوده است. جامعه آماری پژوهش عبارت بودند از کلیه کارکنان مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (160 نفر) که به روش نمونهگیری تصادفی ساده و براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 113 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که در مجموع میزان سواد رسانهای کارکنان مورد بررسی بالاتر از حد متوسط بوده است. بین میزان سواد رسانهای کارکنان با میزان استفاده آنها از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است. همچنین رابطه مثبت و معناداری بین میزان سواد رسانهای و آگاهی کارکنان مورد بررسی نسبت به آسیبهای شبکههای اجتماعی (فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و فردی- روانی) وجود داشته است. در دنیای دیجیتالی و اطلاعاتی امروز مجهز بودن افراد به مهارتها و سوادهای جدید از جمله سواد رسانهای از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و افراد باید برای فراگیری این مهارتها اقدام نمایند؛ تا بتوانند با استفاده از معیارهای مناسب به ارزیابی شبکههای اجتماعی و اخبار و اطلاعات مندرج در آنها پرداخته و اطلاعات صحیح و کارآمد را برای تصمیمگیریهای خود مورد استفاده قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
"ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته، یکی برای سنجش میزان سواد رسانهای افراد مورد بررسی و دیگری جهت سنجش میزان آگاهی آنها از آسیبهای شبکههای اجتماعی در طیف پنج گزینهای لیکرت از خیلی کم تا خیلی زیاد (که از 1 تا 5 نمره گذاری شدهاند) بوده است.
آزمون فرضیه دوم پژوهش: بین مهارتهای سواد رسانهای کارکنان مورد بررسی و میزان آگاهی آنها از آسیبهای شبکههای اجتماعی (فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و فردی- روانی) رابطه معناداری وجود دارد.
یکی از راههای استفاده درست از این فناوریها مجهز بودن به مهارتهای لازم از قبیل مهارتهای سواد رسانهای میباشد، با توجه به اهمیت سواد رسانهای در دنیای امروز و تنوع منابع اطلاعاتی و دیجیتالی، پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین سواد رسانهای و میزان آگاهی کارکنان مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از آسیبهای شبکههای اجتماعی بوده است.
نتایج آزمون فرضیه دوم پژوهش نشان داد که بین مهارتهای سواد رسانهای و میزان آگاهی کارکنان مورد بررسی از آسیبهای شبکههای اجتماعی (فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و فردی- روانی) رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است.
با توجه به یافتههای پژوهش حاضر و مرور پیشینهها به نظر میرسد در دنیای دیجیتالی و اطلاعاتی امروز مجهز بودن افراد به مهارتها و سوادهای جدید از جمله سواد رسانهای از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و افراد باید برای فراگیری این مهارتها اقدام نمایند؛ تا بتوانند با معیارهای مناسب به ارزیابی شبکههای اجتماعی و اخبار و اطلاعات مندرج در آنها پرداخته و اطلاعات صحیح و کارآمد را برای تصمیمگیریهای خود مورد استفاده قرار دهند."