چکیده:
هدف: هدف پژوهش، تعیین میزان جامعیت و مانعیت دو موتورکاوش بینگ و گوگل در بازیابی محتوامحور تصاویر است.
روش شناسی: روش پژوهش شبه آزمایشی است، جامعه پژوهش، تصاویر پایگاههای دو موتور کاوش بینگ و گوگل، و نمونه شامل جستجوی 15 تصویر منتخب در هر موتور کاوش است. همه منابع بازیابی شده با جستجوی محتوامحور گردآوری شده و جامعیت و مانعیت نتایج هر موتور کاوش با فرمول ربط محاسبه و میانگین درصدها بهدست آمده است. فرضیههای پژوهش با آزمون یومن ویتنی بررسی شدهاند.
یافتهها: یافتهها نشان می دهد جامعیت گوگل با % 73/88 دارای رتبهی بالاتری در میزان بازیابی نسبت به موتور کاوش بینگ با جامعیت % 86/20 است. اما موتور کاوش بینگ با % 86/96 مانعیت، رتبهی بالاتری در میزان دقت نسبت به موتور کاوش گوگل با %80/94 داشته است. بین میزان جامعیت دو موتور کاوش، تفاوت معناداری با اطمینان 95% وجود دارد اما بین میزان مانعیت آنها تفاوت معناداری موجود نیست.
خلاصه ماشینی:
"نظام بازیابی مورد استفاده برای پایگاههای اطلاعاتی تصاویر، دارای پیچیدگیهای خاص خود است و پژوهش دربارهی ساختار، عملکرد و شیوههای ذخیره و بازیابی پایگاه و موتور کاوش تصاویر میتواند، افقهای روشنتری پیش پای طراحان این نوع نظامهای بازیابی قرار دهد.
با توجه به این که مقدار سطح معناداری بدست آمده 001/0 کوچکتر از مقدار مفروض (05/0=آلفا) است، پس فرض صفر رد و فرض مخالف تایید میشود و میتوان نتیجه گرفت که تفاوت معناداری در میزان جامعیت موتورهای کاوش مورد مطالعه وجود دارد.
با توجه به این که مقدار سطح معناداری بدست آمده 074/0 بزرگتر از مقدار مفروض (05/0=آلفا) است، پس فرض مخالف رد و فرض صفر پذیرفته میشود و میتوان نتیجه گرفت که تفاوت معناداری در میزان مانعیت موتورهای کاوش مورد مطالعه وجود ندارد.
اگر چه به نظر میرسد که حوزهی تصاویر، موضوعی است که شاید در گذشته هم بیش از هر نوع اطلاعاتی مورد اهمیت بوده و هر تصویر نقش هزاران کلمه را بر عهده داشته است، اما در عین حال متوجه میشویم که موضوع ذخیره و بازیابی تصاویر مورد غفلت واقع شده و در سالهای اخیر توجه متخصصان این حوزه را بیش از پیش به خود جلب کرده است.
با توجه به یافتههای پژوهش درباره دو متغیر جامعیت و مانعیت میتوان چنین نتیجه گرفت که میزان جامعیت دو موتورکاوش بینگ و گوگل به ترتیب 86 /20 و 73/88 است و آزمون فرضیه اول مربوط به جامعیت، تفاوت معناداری را بین دو موتور کاوش نشان میدهد و این تفاوت به نفع موتور کاوش گوگل است."