چکیده:
مسئله تربیت از مهم ترین دغدغه های آموزه های اسلام بود و مکاتب تربیتی بر پایه مبانی و اصول تربیتی خاص شکل می گیرند. مبانی تربیت همان رویکردهای کلی نسبت به جهان انسان را گویند. در سوره مومنون به مبانی تربیتی مهمی اشاره شده است که در ترجمه آن می توان به راهکارها و شیوه های تربیتی مناسب دست یافت. این نوشتار بر آن است تا با بهره گیری از رهنمودهایی که در سوره مومنون آمده، به بررسی مهم ترین مبانی تربیتی در این سوره بپردازد تا با استخراج اصول و روش های برآمده از آن، گامی در راه تربیت انسان برداشته شود. بنابراین پرسش اصلی تحقیق آن است که: مهم ترین مبانی و اصول هستی شناختی و انسان شناسی تربیتی، بر پایه سوره مومنون کدامند این نوشتار در دو بخش هستی شناختی و انسان شناختی ارایه شده و سپس در تقسیم بندی جزیی تر به مبانی اعتقادی و اخلاقی پرداخته است. تحقیق به روش توصیفی - تحلیلی بوده و با مطالعه در کتب مختلف تحصیلی و تربیتی و فیش برداری و استفاده از نرم افزارهای مختلف قرآنی و روایی صورت گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"3-3 نبوت: بعد از توحید و معاد سومین مبنا که از مبانی تربیت دینی محسوب شده و بدون آن انسان به کمال مطلوب خود نمیرسد، اعتقاد به دین و نبوت است؛ اما سؤال در این است که دین چه نیازی را از آدمی برمیدارد و چرا جایگزینی برای آن نیست؟ از دیدگاه برخی، نیاز انسان به امداد وحی چنان است که حتی در امور پزشکی و خواص ادویه نیز محتاج پیامبران است.
بر اساس قاعدة لطف که متکلمان بیان داشتهاند، خداوند عقل را جهت شناسایی کلی حسن و قبح اعمال در وجود او به ودیعه نهاده است که در شناخت آنها نیازی به وحی ندارد و در روایات اسلامی نیز از عقل به رسول باطن تعبیر شده است؛ اما اولا به دلیل محدودیتهایی که عقل در شناسایی موارد جزئی که آدمی در زندگی عملی بیشتر به آنها نیاز دارد و معمولا در آن زمینه به خطا رفته است و ثانیا به دلیل وابستگی تحقق اعمال به تصمیم و ارادة آدمی علاوه بر ادراک حسن و تکلیف و آمیختگی اراده با احساسات و گرایشهای آدمی، پیامبران را هادیان بشریت قرار داده تا به کمک عقل آدمی آمده تا راه رستگاری را بدون هیچ مشکلی طی نماید."