چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روش های آموزشی امام رضا(ع) با تکیه بر مسند الامام الرضا(ع) انجام شده است. نوع پژوهش، کاربردی و روش آن تحلیل مفهومی و اسنادی است. جامعه پژوهش متنی و شامل کلیه مضامین مرتبط با روش های آموزشی امام رضا(ع) در مسند آن حضرت است که به صورت هدفمند و در راستای سوالات پژوهش انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی است که روش های آموزشی امام رضا(ع) در برگیرنده فنون آسان ساز شامل دسته بندی مطالب، جملات کوتاه و بهره گیری از داستان؛ فنون جلب توجه مخاطب شامل تاکید بر اهمیت مطلب، استفاده از کلمات خطابی و استفاده از ادات تنبیه و تحضیض؛ شیوه های عینیت بخش شامل ذکر مثال و تشبیه و شیوه پرسش و پاسخ شامل طرح پرسش ابتدایی از سوی امام(ع) و پاسخ آن از سوی شاگرد با تایید، تصحیح و تکمیل آن از سوی امام(ع)، طرح پرسش های احتمالی و پاسخ آن توسط امام(ع) و طرح پرسش ابتدا از سوی شاگرد و پاسخ توسط امام(ع) است. نتیجه آن که از میان روش های نام برده، پرسش و پاسخ از بیشترین اهمیت برخوردار است. استفاده از این روش توسط امام رضا(ع) سبب ایجاد روحیه پرسش گری در مخاطبان و موجب افزایش انگیزه یادگیری و شرکت فعال شاگرد در فرایند آموزش می شود و با تقویت قوه تفکر، تعمیق و تمرکز بر زوایای آموزش را در پی دارد.
The present research was performed by analysing Imam Reza educational method relying on predicate of Imam Reza. The method of research is applied by conceptual and documentary analysis method. The statistical society is textual and consists of all concepts pertain to Imam Reza Educational method in the predicate of that Holiness which was performed in regard to research question as targeted. The research findings showed that Imam Reza educational method covers easiness techniques like clustering of contents، short sentences and using stories، interesting techniques for audiences like emphasize upon importance of content، use of verbal words and use of punishment and reproof words، subjective methods like citation of example and similarity and question and answering on elementary question by Imam Reza and its respond by the pupils by confirmation، correction and complement it by Imam، citation of probable questions and its responds by Imam and citation of elementary question by pupils by its respond by Imam. The result is that among said methods، question and answer is so important. Thes method which has been used by Imam Reza caused questioning spirit in the audiences and increased stimulation of learning and participation of pupils in education process by enhance thinking faculty، deepening and extension of educational angles.