چکیده:
حملونقل هوایی به دلیل سرعت بالای جابجایی و دسترسی به نقاط بیشتر از اهمیت خاصی برای توسعه سیستمهای اقتصادی و اجتماعی هرکشوری برخوردار است. پهنه گسترده ایران به دلیل ویژگیهای جغرافیایی و سرعت تحرکات رشد اقتصادی در توسعه منطقهای محسوب متقاضی گسترش حملونقل هوایی است. هدف اصلی این تحقیق آیندهپژوهی تقاضای مسافرت هوایی و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری کشور بوده است. در این تحقیق یک متد توسعه مدل برای پیشبینی تقاضای مسافرت هوایی و برخی از سناریوهای مرتبط با باند فرود و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری برای رودررو شدن با آینده تقاضا در افق سال 1414 ازنقطه نظر پویاییهای سیستم ارائه شد. با وجود تعداد زیاد مطالعات در کشور بر روی حوزه حملونقل هوایی ، پژوهشی جهت بررسی تقاضای مسافرت هوایی و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری بر اساس رویکرد آیندهپژوهی تاکنون دیده نشده است. با توجه به مدل توسعه داده شده در این مقاله و بررسی سناریوهای بدبینانه و خوشبینانه و مقایسه این سه سناریو با یکدیگر، مقادیر مختلفی از اهداف مورد نظر، تحلیل حساسیت گردید. سناریوهای مورد نظر بر اساس عوامل ظرفیتی تعداد پروازها در هر روز، استفاده از باند فرودگاه و تراکم خطوط هواپیمایی طراحی گردیده است. با استفاده از شرایط متفاوت به وجود آمده در سناریوها و پیشبینی شرایطی که ممکن است در آینده برای صنعت هوایی کشور رخ دهد، میتوان رفتار کلی سیستم را با استفاده از این مدل آزمون کرد. بهمنظور آزمون صحتسنجی و اعتباربخشی نتایج مدل از نرمافزار شبیهسازی پویاییهای سیستم Vensim برای توسعه مدل و تحلیل حساسیت پارامترها استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق یک متد توسعه مدل برای پیشبینی تقاضای مسافرت هوایی و برخی از سناریوهای مرتبط با باند فرود و توسعه ظرفیت پایانههای مسافری برای رودررو شدن با آینده تقاضا در افق سال 1414 ازنقطه نظر پویاییهای سیستم ارائه شد.
لذا این پژوهش جهت بررسی و توسعه یک مدل برای پیشبینی تقاضای مسافرت هوایی و ارزیابی سناریوهای مربوط به باند فرودگاه و گسترش ظرفیت پایانه مسافری در آینده است.
لذا این پژوهش جهت بررسی و توسعه یک مدل برای پیشبینی تقاضای مسافر هوایی و ارزیابی سناریوهای مربوط به باند فرودگاه و گسترش ظرفیت پایانه مسافری در آینده است.
مدل استخراجی آنها بر اساس مدل جاذبه است که پژوهشگران زیادی همچون (Watkins and Brown, 1968; Calderon, 1997; Doganis, 1996; Verleger, 1972; Moor and Soliman, 1981; Fotheringham, 1983; Rengaraju and Arasan,1992; ) ، با استفاده از این مدلهای ریاضی تقاضای مسافر هوایی را مورد تحلیل و بررسی قرار دادهاند.
اگر هزینه تراکم خطوط هوایی بالا برود، استفاده از باند فرود و متوسط تعداد پروازها در هر روز بهصورت معادلات 17 و 18 خواهد بود: (17) Runway Utilization= Average Number of Flights per Day / Runway Capacity (18) Average Number of Flights per Day= Annual Air Passenger Demand / (365×Average Number of Passenger in a Flight) رابطه بین میزان تقاضا، تأثیر بلیت هواپیما، اثر رشد جمعیت، رشد تولید ناخالص داخلی، اثر سطح خدماتدهی و اثر چند متغیره در دادهها در شکل 2 نشان داده شده است."