چکیده:
حسابداری مدیریت در عرصه های رقابتی کنونی، از طریق بهبود در فرایند تصمیم گیری و مدیریت اعضاء یک سازمان و آینده پژوهی جامعه پیرامونی به خلق ارزش سازمانی کمک مینماید. وظیفه حسابداری مدیریت اندازه گیری و تهیه اطلاعات (مالی و غیر مالی) مورد نیاز به نحوی است که فعالیت مدیران را هدایت نموده، رفتارهای مناسب را برانگیخته و ارزشهای مورد نیاز برای دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان را خلق و پشتیبانی نماید (رهنمای رودپشتی 1387الف؛ 38). سنجش عملکرد و اتخاذ تصمیمات استراتژیک و آینده نگرانه با هدف بقاء، تداوم فعالیت و بهبود مستمر از موضوعات با اهمیت در مدیریت هزینه استراتژیک است. تغییرات مداوم و سریع محیط و تاثیرات فراوان آن بر کلیه جنبههای کسب و کار باعث شده است تا حسابداران مدیریت به عنوان بازوی مدیریت به طور مستمر و هم گام با آن خود را با رویکردهای آینده نگرانه تغییر داده و نقش خود را به عنوان پارادایمی نوین و پویا در ادامه تکامل دانش حسابداری ایفا نماید. در این مقاله ابتدا به بررسی فلسفی و تئوریکی نقش حسابداری مدیریت در ارزیابی عملکرد نیروهای سازمان و عوامل تاثیرگذار محیط (زمینه)، و شرایط اقتضائی در ارزیابی عملکرد شامل عدم اطمینان محیط خارجی، راهبرد سازمان، فن آوریها، ساختارهای سازمانی و اندازه واحدهای تجاری پرداخته و سپس نوآوریهای معیارهای ارزیابی عملکرد در کسب و کار نوین را با رویکرد آینده پژوهی معرفی و بررسی مینماییم. چنین نتیجه گیری شده است که بایستی جهت طراحی و بکارگیری معیارهای عملکرد مناسب و پویا، به عوامل زمینهای و اقتضایی توجه نموده و در نظر داشته باشیم که هیچ یک از معیارهای عملکرد در همه شرایط و زمینهها به طور کامل مناسب و مطلوب نمی باشند، لذا بایستی از رویکردهای آینده نگرانه در این فرآیند پویا بهره جست.
In the recent competitive Business environments, the role of management accounting as a useful means for managers are important and vital. Management accounting can be used to improve the decision making process to create added values. The role of management accounting is the measurement & providing useful information (financial & nonfinancial) to manage and to motivate create the values to achieve the strategic objectives (Rahnamay, 1387a; 38). Performance measurement and making strategic decisions to keep permanence, continuing operations, and continuous improvement are important issues in strategic cost management.
Frequent changes in business environment and its extreme effects on all aspects of businesses, causes to, management accounting as arm of managers in this environment, changes continually and demonstrates its roles as new paradigm in evolution of accounting knowledge. In this paper, first we investigate the role of management accounting in assessing an organization performance, and affecting context and contingent context elements including external uncertainties, organization strategy, technologies, organization structures and size of businesses, then introduce the innovations in performance measures in new business based on futurology approach. We concluded that to designing and implementing the perfect and appropriate performance measures, we should consider the contingent and contextual elements and futurology.
خلاصه ماشینی:
"حداقل در کوتاه مدت این امر ممکن است که سازمان از راهبردهای خود برای تغییر زمینهای که آنها در آن عمل میکنند استفاده نماید تا از این طریق، زمینه را برای معیارهای عملکرد موجود مناسب سازد، ولی در بلند مدت به نظر میرسدکه یک رویکرد قابل تداوم مورد نیاز باشد زیرا سازمانهای زیادی مجبورند تا با وضعیت خارجی در حال تغییر، جهت ماندن در عرصه رقابت در گیر شوند.
با استفاده از یافتههای موجود از مطالعات اقتضایی در تئوری سازمانی و حسابداری مدیریت این مقاله بیان میدارد که معیارهای عملکرد نوآورانه متفاوت ممکن است بهترین معیارها برای زمینههای خاص باشند؛ در حالیکه پژوهشهای موجود در مورد اثرات شرایط اقتضایی بر روی معیارهای عملکرد محدود میباشند، گرههای کافی وجود دارند تا پیشنهاد نمایند که محیط خارجی، راهبرد، فناوری، ساختار و اندازه احتمالا در زمانی که مناسب بودن معیارهای عملکرد گوناگون را در نظر میگیریم، با اهمیت باشند.
نتیجه دیگر این تحقیق این است که با توجه به فقدان بازدههای دارای قابلیت تعمیم مثبت در محیط های اقتصادی کنونی، می توان چنین بیان نمود که نوآوریها در معیارهای عملکرد در نتیجه علاقه و مدهای زودگذر میباشند؛ لذا این اقدامات عمدتا به این دلیل پذیرفته شده اند که سازمانها از همدیگر پیروی و تقلید مینمایند و انتظار دارند که نگرانی کمتری را در ارتباط با چگونگی تبدیل این اقدامات به سود (منافع) اقتصادی داشته باشند؛ البته چنین نتیجه گیری ممکن است قبل از آزمون این امر که اگر این اقدامات واقعا انجام شوند منجر به اثرات عملکرد مثبت در مجموعههای زمینهای معین خواهند شد یا نه، نا به هنگام و زود باشد.
‘Linking Balanced Scorecard Measures to Size and Market Factors: Impact on Organizational Performance’, Journal of Management Accounting Research, 12: 1–17."