چکیده:
قرآنیون کسانی هستند که حجیت حدیث را به کلی رد می کنند و یا برای احادیث اهمیت لازم را قائل نیستند و تنها قرآن را برای اعتقاد و عمل کافی می دانند. در این مقاله برخی از افراد و منابع آن ها معرفی می شود. در این نگارش 8 نفر از قرآنیون شیعه و 16 نفر از قرآنیون اهل سنت به همراه فعالیتها و آثارشان معرفی می شود، سپس منابع پیرامون قرآنیون ذکر می شود که 18 کتاب و 22 مقاله و 9 پایان نامه را در بر می گیرد.
القرآنیون هم الذین یرفضون حجیة القرآن برمتها و یستضغرون الروایات بالقرآن فی العمل والاعتقاد قط یعرف فی هذا المقال بعض ذلک الاشخاص و مآخذهم. فی هذه الکتابة یعرف ثمانیة اشخاص من قرآنیی الشیعة و ستة عشر شخصا من قرآنیی اهل السنة والجماعة مع نشاطاتهم و تصنیفاتهم ثم تذکر مآخذ حول القرآنیین و هی تستغرق ثمانیةعشر کتباو إثنین و عشرین مقالة و تسع أطروحات.
Quraniyun are those who completely deny the authenticity of hadiths or do not regard necessary importance for the hadiths، and they merely consider the Qur'an sufficient to be believed in and acted upon. In
this article، some people and their resources are introduced. In this writing، 8 people from the Shia Quraniyun and 16 Sunni Quraniyun along with their activities and their works، are introduced، then the sources about the Quraniyun are mentioned، which include 18 books and 22 articles and 9 thesis.
writing، 8 people from the Shia Quraniyun and 16 Sunni Quraniyun along with their activities and their works، are introduced، then the sources about the Quraniyun are mentioned، which include 18 books and 22 articles and 9 thesis.
خلاصه ماشینی:
"(تصدیقی شاهرضائی، علی و مؤدب، سید رضا؛ مجله: پژوهش دینی نقد دیدگاه روش تفسیر قرآن به قرآن، قرانیان شیعه، پاییز و زمستان 1393، شماره 29، ص 2) او معتقد بود هرچه غیر قرآن هست را باید مسکوت گذاشت تا عقاید را از قرآن آموخت.
ir/، 1386) 2-1-2- محمدحسن صنعت سنگلجی او در سال 1271 دنیا آمد و در سال 1322 از دنیا رفت برخی او را متأثر از سید اسدالله میراسلامی (خرقانی) می¬دانند او یکی از معروفترین قرآنیون شیعه است که «حب¬الله» او را به عنوان بنیان¬گذار اندیشه قرآنی در ایران معرفی می¬کند.
(ناصح، علی احمد؛ و دیگران؛ بررسی و نقد دیدگاههای قرآنی و حدیثی قرآنیون اهل سنت، پژوهش¬نامه معارف قرآنی، بهار 1393، شماره 16) سید جمال الدین اسدآبادی به نقد آثار او می¬پردازد.
مسلمین به اطاعت از سنت پیامبر ملزم نیستند و اساسا سنت پیامبر با حجیت (مجید معارف؛ راضیه مظفری، بررسی و نقد مبانی قرآنی احمد صبحی منصور در انحصار منبعیت قرآن با تأکید بر کتاب القرآن وکفی مصدرا للتشریع الاسلام، ،مجله پژوهش¬های تفسیر کلامی، شماره 1، بهار 1393ص 2) 2-2-9- مصطفی کمال المهدوی محل زندگی او در لیبی است.
4. بررسی و نقد دیدگاههای قرآنی و حدیثی قرآنیون اهل سنت، نویسنده : ناصح، علی احمد ؛ اعرابی، غلامحسین؛ نصرالله، وفاء؛ مجله: پژوهش¬نامه معارف قرآنی» بهار 1393- شماره 16، 27 ص.
5. بررسی و نقد مبانی قرآنی احمد صبحی منصور در انحصار منبعیت قرآن با تأکید بر کتاب القرآن وکفی مصدرا للتشریع الاسلام، مجید معارف؛ راضیه مظفری، مجله پژوهش¬های تفسیر کلامی، شماره 1، بهار 1393، صفحه 1-30."