چکیده:
در این پژوهش سعی میشودء مجموعه اشعار فروغ فرخزاد بر اساس عنوانهای اصلی و فرعی
در سطوح زبانی» معنایی و ادبی بررسی گردد. فرخزاد گاه از عناوین کوتاه و گاه بلند در حد
یک جمله بهره گرفته. هر دو محور همنشینی و جانشینی را در عناوین شعریش برجسته کرده
است که این عناوین در مجموع، ارتباط معناداری را با روند تحول سبکی و محتوایی شعرش
بر قرار میسازد.
خلاصه ماشینی:
این روح نوجویی و حرکت به سوی مرزهای تازه و کشف دنیاهای عاطفی و شاعرانه جدید از ویژگیهای چشمگیر است و چیزی است که خودش نیز بدان اعتقاد دارد و شاید از همین روست که وقتی مجموعه تولدی دیگر انتشار مییابد از چاپ آثار پیشین خود اظهار پشیمانی میکند و صراحتا میگوید: من متأسفم که کتابهای اسیر، دیوار و عصیان را بیرون داده ام ؛ زیرا من در آن سه کتاب فقط بیان کننده ساده ای از دنیای بیرونی بودم .
به گفته گردهاری تیکو «این آثار چنانکه از عناوین آن بر میآید یعنی اسیر، دیوار، عصیان ، تولدی دیگر، نشانگر تحول روحی و روانی او و شاید هم تیزبینی ایرانی وی است » (تیکو، ١٣٦٣: ١٩٨) فروغ در سه دفتر اسیر، دیوار و عصیان ، بیشتر عنوانهای کوتاه برای سروده هایش انتخاب می کند؛ همچنین برای عنوان این مجموعه ها نیز گرایش به سمت عنوانهای تک جزئی دارد.
فروغ در گزینش این نام نوعی ابهام هنری به کار گرفته ، تولدی دیگر میتواند به زندگی دوباره هنری و شخصی خود شاعر اشاره باشد یا میتواند اینگونه برداشت کرد که شاعر برای مخاطبش مژدگانی می دهد که تولد دیگری «آفرینش اثر هنری دیگری» در راه است ؛ اثری به نام ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد؛ مجموعه ای که بر خلاف عنوانش چندان طولانی نیست و کوتاهترین دفتر شعر فروغ است .
فرخزاد برای انتخاب عنوان اصلی مجموعه ها ابتدا از واژه به سمت ترکیب رفته ، سپس در مجموعه آخر خود به جمله سازی دست زده است که از دید ساختار نشانه شناختی بروشنی معنای تحول زبان شعری مؤلف را به خواننده القا میکند.