چکیده:
جستار حاضر با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی در گردآوری اطلاعات، میکوشد با روش توصیفی-تحلیلی، عناوین اصلی و کلیات بحث را توصیف کرده و سپس به تبیین کاربرد قواعد فقهی لاضرر، عسر و حرج و شروط، در خانواده بپردازد. نتایج بیانگر آن است که باتوجه به قاعده شروط طرفین عقد ازدواج میتوانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد، در ضمن عقد ازدواج قرار دهند و طبق ماجرای سمره میتوان بعنوان یک قاعده کلی در روابط میان شهروندان در نظر گرفت و میتوانیم اجرای طلاق اجباری را نزد حاکم شرع با تمسک به نفی ضرار مورد پذیرش قرار دهیم. بدین جهت زوج به زوجه خویش زیان میرساند و تحت کبرای کل لاضرر قرار میگیرد بدینوسیله باب طلاق اجباری گشوده میشود و بر همین اساس زوجین مجاز نیستند که یکدیگر را در تنگنا و مشقت قرار دهند و هرگاه دوام زناشویی برای زن موجب مشقت شدید باشد و شوهر نیز حاضر نشود که زنش را طلاق دهد، زن طبق «قاعده لاحرج» میتواند بعنوان قاعده ثانوی، از حاکم تقاضای طلاق نماید و حاکم، شوهر را به طلاق اجبار کند و اگر شوهر علیرغم دستور حاکم از طلاق خودداری کند، حاکم به نمایندگی قانونی از شوهر، زن را طلاق میدهد. و اسلام رعایت فرموده درباره زنان نسبت به امر زواج و نکاحشان اعتبار کفویت و مماثلت را که ولی او را به غیر همسر و کفو مماثل و برابر شوهر ندهد تا موجب زحمت و باعث ذلت و مهانت او گردد.
This thread using library method and documents in collecting information, tries using descriptive-analytical method, described main titles and discuss the generalities and then pay to explain the usage of jurisprudential rules no damage, no critical or hardship and conditions, in family. Results expresses it according to rule of thumb marriage contracting parties can put up any condition that not opposed to proper the above contract, in addition marriage contract and according to Smerra's adventure can be considered as a general rule in relations between citizens and we can accept enforce a divorce near the religious ruler by resorting to deny the damages. That's why couple loses to his wife and placed under all circumstances, no damage this way opens up chapter compulsory divorce and on that basis couples are not allowed which to put each other in spite of bottleneck and hardship whenever durability marriage causing severe hardship for woman and the husband does not present who divorces his wife, The woman according to the rule no critical as a secondary rule, can apply divorce from the ruler and the ruler, force the husband to divorce and if husband despite the reign of the ruler refrain from divorce, the ruler of the legal representative of the husband, divorces woman. And observe Islam about women relative to the issue of marriage and their matrimony credit heaven and difference but supervisor does not give him to non-spouse and the heaven similar and equal husband until make her bother and cause an abjection and her suffering.
خلاصه ماشینی:
"براساس قاعده لاضرر، افراد از هرگونه رفتاری که موجب ضرر یا حرج بر دیگری باشد باز میدارد و حیثیت و کرامت انسانی از مهمترین سرمایههای معنوی افراد خانواده به شمار میرود هرگاه ضرری روانی و یا خدشهدار کردن کرامت افراد خانواده به وجود آید با قاعده لاضرر منافات دارد زیرا در این قاعده ضرر دیدن و ضرر زدن نهی شده است و شامل ضرر مادی و معنوی میشود و در شرع و در قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران امکان ورود ضرر و زیان به رسمیت شناخته شده است و خداوند متعال فرزندان آدم را ذاتا مورد تکریم و آنان را بر مقداری فراوان از کائنات برتری داده است به همین دلیل قاطع و صریح افراد انسانی باید بر این کرامت و حیثیت را برای همدیگر بعنوان یک حق بشناسند و اگر این کرامت نفسانی و شخصیت انسانی او نادیده گرفته شود، احساس خود کمبینی و کوچکی میکند و توان و نیروی ایستادگی در برابر پیشآمدها و مشکلات را از دست میدهد و از پیشرفت و رشد در تمام زمینهها باز میماند."