چکیده:
قرن بیست و یکم، قرن دانایی و انقلاب اطلاعات است. در جهان امروز، استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در زمینه های گوناگون، هر روز ابعاد وسیع تری پیدا می کند. در حوزه آموزش زبان نیز اهمیت این فناوری را نمی توان نادیده انگاشت. فناوری زمینه را برای یادگیری مادام العمر فراهم می کند و همه افراد با توجه به توانایی های خود می توانند با دسترسی به فناوری مناسب به یادگیری بپردازند. معلمان نیز باید با استفاده از فناوری های نوین شیوه های تدریس و یادگیری سنتی را تغییر دهند و یادگیری را برای فراگیران جذاب تر سازند. هدف مقاله حاضر، بررسی و استقصای ناقصی از عواملی هم چون، اهمیت یادگیری زبان انگلیسی، فناوری های وسیع یادگیری زبان دوم،الگوهای آموزش زبان و فناوری رایانه ای آموزش زبان، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مسائل تدریس بوده است. با توجه به ماهیت پژوهش و اهداف مورد نظر روش مورد استفاده به صورت مروری-تحلیلی و کتابخانه ای و مبتنی بر سیاهه ای از متون مرتبط پیرامون موضوع بوده است و محقق با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و پایگاه های اطلاعاتی به تجزیه و تحلیل این امر پرداخته است. نگارنده در این مقاله سعی کرده ضمن نشان دادن تاثیر رسانه ها و نرم افزار های آموزشی سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، موانع بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز مورد کنکاش قرار دهد. بدین منظور در پایان این مقاله نکات و پیشنهاداتی جهت بهبود عملکرد فناوری اطلاعات در اموزش زبان انگلیسی به طور مختصر ارائه می گردد.
خلاصه ماشینی:
نگارنده در این مقاله سعی کرده ضمن نشان دادن تاثیر رسانه ها و نرم افزار های آموزشی سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، موانع بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز مورد کنکاش قرار دهد.
کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش و یادگیری یکی از ضروری ترین کارهای خدمات آموزشی درحال حاضر می باشد و استفاده از آن در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، همانند دیگر موضوعات، انگیزه ای برای فرایندهای ابتکاری روش های تدریس می باشد که هدفشان بر جسته کردن کارایی تدریس و آموزش است.
5- فناوری های وسیع یادگیری زبان دوم 5-1- فناوری های مختص مدرسه یا کلاس درس 5-1-1- سیستم مدیریت دورۀ درسی 5-1-2- وایت برد هوشمند (تعاملی) 5-1-3- پوشه مجازی 5-2- ابزارهای مطالعۀ فردی 5-2-1- پیکره زبانی 5-2-2- فرهنگ لغت الکترونیکی 5-2-3- یادداشت گذاری یا حاشیه نویسی الکترونیکی 5-2-4- سیستم آموزش هوشمند 5-2-5- برنامه های تصحیح دستور زبان 5-2-6- برنامۀ تلفظ ونرم افزار تشخیص خودکار گفتار 6- تاثیر تدریس زبان انگلیسی با نرم افزار آموزشی و شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موج سوم به راستی شیوه نوینی از زندگی را با خود آورده که بر نهادی نوین که میتوان آن را کلبهی الکترونیک نامید مبتنی است.