چکیده:
پدیده کاهش اصطکاک با استفاده از تزریق مواد پلیمری به رزیم جریان مغشوش که به عنوان پدیده تام شناخته می شود برای جریان صاف بدون اثر زبری لوله در سال 1975 توسط (virk,1975)مورد بررسی قرار گرفت. طی سالهای بعد با توسعه مطالعات با هدف کاهش اصطکاک در جریان مغشوش توسط افرادی همچون torgeir اثر وزن مولکولی، غلظت و شرایط ترمودینامیکی پلیمر بر کاهش اصطکاک بررسی قرار گرفت و نشان داده شد که با افزایش غلظت پلیمر پلی استرن در تولئن برای جریان مغشوش، میزان کاهش اصطکاک، افزایش مییابد. همچنین Fernandes و Mowal اثر پلیمر بر کاهش اصطکاک در جریان های دو فازی را مورد مطالعه قراردادند و نشان دادند بر روی لوله ای به قطر mm 19 میتوان به حداکثر کاهش اصطکاک %63 و %45 دست یافتند. از آنجاییکه افت فشار در لوله باعث افت انرژی در سیستمهای انتقال خطوط لوله است، بنابراین اگر بتوان توسط روشهایی از میزان این نیروی بازدارنده کاست در نتیجه در توان مصرفی صرفهجویی خواهد شد. با این رویکرد در این مقاله اثر تزریق مواد پلیمری آلفاالفین در کاهش اصطکاک لوله با تزریق در جریان در آزمایشگاه بر روی سیال هپتان مورد ارزیابی قرار گرفته شده است و نشان داده شده است که میتوان در تست آزمایشگاهی تزیق پلیمر، با استفاده از تزریق محلول پلیمری آلفا الفین در غلظت های مختلف به سیال هپتان در دستگاه لوپ تست، ، در اعداد 2300<Re<35000 با تزریق غلظت های مختلف ppm 1-5 پلیمر به سیال هپتان در لوله ای از جنس S.S و قطر داخلی mm 25 می توان به کاهش اصطکاکی حدود 5-35% در هر تزریق دست یافت.
خلاصه ماشینی:
com * ارسال: اردیبهشت 97 پذیرش: خرداد 97 چکیده پدیده کاهش اصطکاک با استفاده از تزریق مواد پلیمری به رزیم جریان مغشوش که به عنوان پدیده تام شناخته می شود برای جریان صاف بدون اثر زبری لوله در سال 1975 توسط (virk,1975)مورد بررسی قرار گرفت.
کلمات کلیدی: 1- مقدمه مکانیزم پدیده کاهش اصطکاک با استفاده از تزریق مواد پلیمری به رزیم جریان مغشوش که به عنوان پدیده تام شناخته می شود برای جریان صاف بدون اثر زبری لوله در سال 1975 توسط (virk,1975)مورد بررسی قرار گرفت [1].
برای لوله افقی از معادله (6) در اعداد رینولدز پایین داریم: به تصویر صفحه مراجعه شوددر این رابطه P فشار سیال ، V سرعت سیال، f ضریب اصطکاک دارسی، g شتاب ثقل و ρ چگالی سیال، L طول مقطع، d قطر لوله و µ لزجت سیال است.
با قرار دادن Q=1/4πd2V در معادله ی (11) شکل دیگری را به دست می آوریم: به تصویر صفحه مراجعه شود در این رابطه P فشار سیال ، V سرعت سیال، ، g شتاب ثقل و ρ چگالی سیال، ، d قطر لوله و µ لزجت سیال، L طول لوله و Q دبی حجمی جریان است.
2-1-1- اثر زبری لوله و اصطکاک در سال 1939برای پوشش دادن زبری حالت گذرا، کلبروک معادلات دیواره صاف و معادله ی لوله کاملا" زبر شده را با هم ترکیب کرد و رابطه ای به صورت زیر به دست آورد: به تصویر صفحه مراجعه شود در این رابطه /dε زبری نسبی، f ضریب اصطکاک دارسی و Re عدد رینولد سیال است.