چکیده:
امروزه شبکهسازی، ابزاری درنظر گرفته میشود که میتواند اثربخشی بازاریابی کارآفرینانه را بهبود بخشد. در این راستا، کسبوکارهای کوچک و متوسط از شبکهسازی بهرۀ زیادی میبرند تا بتوانند بهسرعت در تشخیص فرصتهای موجود در بازار برسند. هدف مطالعۀ حاضر، طراحی چارچوب شبکهسازی بازاریابی کارآفرینانه در کسبوکارهای کوچک و متوسط در حوزۀ صنایع دارویی استان تهران است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی است که با روش کیفی نظریۀ داده بنیاد به انجام رسید. برای گردآوری دادهها، از ابزار مصاحبۀ ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از کدگذاریهای باز و محوری توسط نرمافزار 7 Atlas Ti انجام گرفت. یافتههای تحقیق بیانگر این است که بنگاههای کوچک و متوسط فعال در بخش دارو، علاوهبر انجام بازاریابی از طریق فعالیتهای ارتباطی عادی خود مانند تعامل و مشارکت در اجتماع، کسبوکار و فعالیتهای تجاری، از طریق شبکهسازی نیز بازاریابی را انجام میدهند و تنها راه منطقی بازیابی، مقولۀ شبکهسازی است. همچنین، نتایج بهدستآمده نشان داد که حفظ ارتباطات با شبکهسازی، رابطۀ مثبتی دارد و ایجاد ارتباطات جدید و شبکهسازی، رابطۀ مثبتی با رفتار کارآفرینانه دارد.
Networks and networking has been determined as a tool which can be used to improve the marketing of entrepreneurial organization. Small and medium-sized companies use the networking because of being cost effective and useful and on the other hand this is in relation with limits and facilities. There is not networking in the medical companies so surveys in this area should be accomplished. Thereby this survey can be a beginning point of such researches in the future.in this research we have had an interview with managers of medical companies of Tehran and we reach to some results about networking in marketing. After collecting data we analyzed them by Atlas T. according to interviews the managers of small and medium-sized companies in medical realm uses networking in marketing in addition to using the communication activities such as cooperation and social participation.
خلاصه ماشینی:
همچنین ، رابطه ها موجب ارتقای بازاریابی از طریق توصیه ای نیز میشود (رضوانی وهمکاران ، ١٣٩٣)؛ بنابراین ، در این میان شبکه سازی در بازاریابی وجود نداشته و این در شرایط موجود، شکافی بزرگ است و ایجاد شبکه در بازاریابی کسب وکارهای کوچک و متوسط میتواند این شکاف را از بین برده و فرایند بازاریابی را سرعت بخشد.
مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق مفهوم شبکه سازی و رویکرد شبکه ای در مطالعات سازمانی، الگوی تازه ای تلقی می شود که خاستگاه اصلی آن علوم اجتماعی و نظریۀ نقش ها است و در رفتار سازمانی و توسعۀ کسب وکارهای کوچک و متوسط به کار گرفته میشود (٢٠٠٦ ,.
در این پژوهش ، به جای به دست آوردن اطلاعات از کسانی که به راحتی در دسترس قرار می گیرند، اطلاعات از افراد یا گروه های خاصی جمع آوری شده است که قادر به ارائۀ اطلاعات مورد نظر هستند؛ زیرا آن ها تنها افرادی هستند که میتوانند اطلاعاتی دربارۀ شبکه سازی بازاریابی شرکت های دارویی ارائه دهند.
براساس یافته های تحقیق ، تعریف ما از چارچوب شبکه سازی در بازاریابی مبتنیبر کارآفرینی شرکت های کوچک و متوسط فعال صنعت دارو بدین صورت قابل بیان است .
این نتایج نیز تأییدکنندۀ یافته های مطالعۀ طالبی وهمکاران (١٣٨٩) است که براساس تئوری شبکه اذعان داشتند که کسب وکارها به توسعۀ تدریجی دانش بازار و نیاز به یادگیری از تعامل با دیگر شرکت ها در طی فرایند شبکه سازی احتیاج دارند و موفقیت شرکت در عملیات بین المللی، بستگی به شبکۀ شرکت و موقعیت آن دارد.
Social Networks and Marketing Cooperation in Entrepreneurial Clusters: An International Comparative Study, Journal of International Entrepreneurship, 7(4), 281- 291.