چکیده:
وب معنایی بهعنوان سومین نسل وب، در پی تعامل بیشتر بین انسان و رایانه بوده و سعی در قابلفهم نمودن پردازش اطلاعات برای ماشین را دارد تا بتواند روابط بین صفحات وب را بهگونهای برقرار سازد که معنا را بازنمایی کند. بسیاری از پژوهشها و کاربردهای وب معنایی نشان میدهد که وب معنایی کنونی، معنایی
نیست. هدف از انجام پژوهش حاضر؛ بررسی معنا بخشی ببافت از طریق کاربرد نظریههایی همچون نظریه
فضاهای مفهومی است. دلیل استفاده از این نظریه این است که این نظریه به بررسی بازنمایی دانش و سازه معنایی میپردازد و به چگونگی تشکیل معنا در فضای مفهومی واژگان و کاربرد آنها در بافت توجه دارد.
پژوهش کاربردی و روش انجام آن تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان داد که وب معنایی بهعنوان بستری برای بازنمون دانش، باید محور شناخت را در ساختار کنونی خود تبیین نماید و به کاربر، بافت و شرایط شناختی آن، ابزارهای کسب شناخت، چگونگی ساختاربندی واژگان در بافت و چگونگی تشکیل معنا توسط انسان توجه داشته و آن را در ساختار خود به کار برد. نظریه فضاهای مفهومی بهواسطه داشتن ساختار هندسی میتواند مفاهیم و روابط بین آنها را در بافتهای مختلف قرار داده و تشکیل معانی را در بافتهای مختلف با توجه زمینههای شناختی کاربر امکانپذیر کرده و بازیابی مرتبط با آنچه در ذهن کاربر است را ایجاد نماید. پژوهش حاضر از معدود پژوهشهای انجام شده در زمینه تاکید بر بافت مفهومی در وب معنایی است. در این پژوهش به بافت و رابطه آن بامعنا توجه شده و نظریه فضاهای مفهومی بهعنوان یکی از راهکارها معرفی گردیده است.
Many studies show that the Semantic Web and its applications do not make sense. The purpose of this study was to investigate giving meaning to weave through the application of theories such as the theory of conceptual spaces. The reason for use this theory is that this theory examines the representation of knowledge and semantic construction and is concerned about how make the meaning of words and use them in the context of conceptual space.
Method: research is applied research and way of doing it is analytical.
Results: The results showed that the Semantic Web as a approach for knowledge representation must be explain knowledge cognition axis on its current structure and note the user, context and cognitive conditions, tools in understanding how structured and how the meaning of words in context by humans and put it in its own structure. Theory of conceptual spaces by having the geometric structure of concepts and relationships between them can be placed in different contexts.