چکیده:
پویایی و ماندگاری وبسایتهای کتابخانهای، به میزان استفادة کاربر از آنها وابسته است. این امر نیز منوط به روزآمدسازی وبسایتها بر اساس نیاز مخاطبان است. بدین منظور، پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت خدمات وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای ایران به اعضای هیئت علمی، نگارش یافته است. وبسایتها بر اساس معیارهای مربوط به امکانات کتابخانهای، آگاهیرسانی جاری، مجموعهسازی و خدمات کتابخانه، مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفتهاند. همچنین، صفحة وب اختصاصی اعضای هیئت علمی در وبسایت دانشگاهها با توجه به سطح قرار گرفتن آن در صفحة وب مادر، نوع زبان به کار گرفته شده و فناوریهای موجود در آن، بررسی شده است. جامعة پژوهش32 وبسایت کتابخانه دانشگاهی است که از میان وبسایتهای دانشگاهی دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان انتخاب شدند. پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد از میان 9 شاخص امکانات کتابخانهای، بیش از 50% کتابخانهها تنها به 2 شاخص آن یعنی «ساعات کار» و «آدرس سایت» پرداختهاند. از میان 8 شاخص خدمات آگهیرسانی، بیشترین مورد به شاخص «اطلاعرسانی در مورد کنفرانسها» با 8/93% اختصاص داشته و از میان 9 شاخص مجموعهسازی کتابخانهها، 80% وبسایتهای کتابخانهها، شاخصهای «مقدمهای بر مجموعه»، «وجود منابع الکترونیکی» و «فهرست پایگاهها» را رعایت کردهاند. معیار خدمات کتابخانهای نیز در چهار دستة کلی امانت، فراهمآوری، حمایت از تحقیقات و حمایتهای آموزشی بررسی شد. بهطور کلی، دانشگاه تهران با 26 شاخص، دانشگاه فردوسی با 24 شاخص و دانشگاه امیرکبیر با 22 شاخص جزء بهترین دانشگاهها در ارائه خدمات از طریق وبسایت کتابخانه بودند.
Websites are dynamic and would be sustainable if they are used by the users. This depends to their up-to-dateness based on users' needs. This research aimed to study the status of services by university library Websites to academic staff at Iranian universities. Such Websites were evaluated according to criteria regarding library facilities، current contents services، collection development and library services. Also we studies the pages representing academic staff information in the university Website. Research population consisted of 32 Websites affiliated to the Ministry of Science، Research، and Technology (MSRT) and Ministry of Health and Treatment (MHT). Results of this survey showed that more than 50% of library Websites foused on only two (out of 9) indicators (i.e.، working hours and the library address). From 8 indicators for alerting services، the most frequent one was the "alerting about conferences"with 93.80%، anf from 9 indicators for collection development، 80% of the Websites had information such as "Introduction to collection development"، "Electronic sources"، and "list of databases". The best criterion applied was related to library services including four categories of borrowing، acquisitions، supporting research and supporting teaching activities. As a whole، the University of Tehran، Ferdowsi University of Mashhad and Amirkabir University were the best universities providing library services
خلاصه ماشینی:
بخش اول، بررسی صفحة وب اعضای هیئت علمی در وبسایت دانشگاه و بخش دوم خدمات ارائه شده توسط صفحات وب کتابخانههای دانشگاهی.
نوع زبان پایگاه اطلاعاتی ارائه شده به اعضای هیئت علمی به تصویر صفحه مراجعه شود در ارتباط با سؤال سوم پژوهش - زبان استفاده شده در صفحة وب اعضای هیئت علمی - که در جدول 4 نمایش داده شده است، در میان وبسایتهای اعضای هیئت علمی مورد بررسی در دانشگاههای موجود، 1 دانشگاه (3/6%) تنها به زبان فارسی، 6 دانشگاه (8/18%) تنها به زبان انگلیسی، 2 دانشگاه (3/6%) تنها به زبان عربی و 23 دانشگاه (9/71%) به زبانهای فارسی و انگلیسی ارائه شده و در دسترس بودند.
امکانات کتابخانهای موجود در وبسایت دانشگاهها سؤال 5 پژوهش، امکانات کتابخانهای ارائه شده به اعضای هیئت علمی از طریق وبسایت کتابخانه دانشگاهی را بررسی کرده است.
شاخص پنجم، امکان برقراری ارتباط علمی اعضای هیئت علمی از طریق چت میباشد که تنها 1 وبسایت دانشگاهی (1/3%) این خدمت را به عنوان یکی از راههای سریع ارتباطی ارائه کرده است.
در شاخص اول (راهنمای تحقیق) از میان 32 دانشگاه مورد بررسی، 5 وبسایت کتابخانه دانشگاهی (6/15%) «راهنمای تحقیق» به اعضای هیئت علمی را ارائه کرده بودند.
با بررسی یافتهها میتوان نتیجه گرفت، تنها دانشگاه شیراز 3 شاخص را در بخش حمایت از تحقیقات ارائه کرده است و دو دانشگاه علوم پزشکی مشهد و صنعتی شریف 2 شاخص را در وبسایت کتابخانه دانشگاهی خود در دسترس قرار داده بودند.
شاخص اول، امکان رزرو منابع برای اعضای هیئت علمی است که 17 وبسایت کتابخانه دانشگاهی (1/53%) این امکان را فراهم کردهاند.