چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاه تبریز از پنج بعد سازمان و مدیریت، استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، آماده بودن اطلاعات؛ آماده بودن کارکنان و منابع انسانی، و آمادگی ارتباط با محیط و دیگر سازمانهاست.
روش شناسی پژوهش: روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایشی - توصیفی است. همچنین، برای سنجش آمادگی الکترونیکی جامعه مورد مطالعه، از مدل مرجع IUP استفاده شد. استفاده از این مدل پس از اعمال نظر پانل دلفی و مناسب سازی آن صورت گرفت.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده نشان می دهد در میان 16 کتابخانه (شامل 15 کتابخانه دانشکده ای و یک کتابخانه مرکزی)، کتابخانه مرکزی در سه بعد سازمان و مدیریت (31/4)، اطلاعات (52/3)، فناوری اطلاعات و ارتباطات (15/4)، و با میانگین کلی 54/3 نسبت به دیگر کتابخانه ها از وضعیت مطلوب تری برخوردار است. همچنین کتابخانه دانشکده علوم طبیعی در دو بعد کارکنان (26/3)، محیط (ارتباط با دیگر سازمانها) (17/3)، و با میانگین 19/3 در رتبه دوم قرار دارد. همچنین، آمادگی الکترونیکی کتابخانه های دانشگاه تبریز با امتیاز 44/2 از حداکثر 5 امتیاز ممکن در سطح مطلوبی نیست. بیشترین ضعف در بعد محیط و ارتباط با دیگر سازمانها (31/2) است، و بعد فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (73/2)، نسبت به دیگر ابعاد در وضعیت بهتری قرار دارد. همچنین این کتابخانه ها در بعد سازمان و مدیریت، امتیاز 42/2؛ آماده بودن اطلاعات، امتیاز 4/2؛ و آماده بودن کارکنان و منابع انسانی، امتیاز 33/2 را کسب نموده اند که نشان از آمادگی نداشتن این کتابخانه هاست.
خلاصه ماشینی:
com"/> چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاه تبریز از پنج بعد سازمان و مدیریت، استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، آماده بودن اطلاعات؛ آماده بودن کارکنان و منابع انسانی، و آمادگی ارتباط با محیط دیگر سازمانهاست.
بنابراین، باتوجه به جایگاه کتابخانهها به عنوان دروازههای دانش، لازم است کتابخانههای دانشگاهی به عنوان طلایهدار توسعه و پیشرفت کتابخانهها، به فناوریهای نوین تجهیز شوند و برای ارائه خدمات بهتر، هرچه بیشتر از آنها بهرهمند گردند (فری<FootNote No="108" Text=" Frye.
بنابراین، پژوهش حاضر در نظر دارد وضعیت آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاه تبریز را مبتنی بر مدل IUP<FootNote No="110" Text=" Information Utilization Potential (IUP).
"/> (2004) نحوة سنجش آمادگی الکترونیکی در برخی از مدلها مانند شاخص توسعة فناوری اطلاعات و ارتباطات<FootNote No="121" Text=" ICT Development Index.
پرسش پژوهش: وضعیت آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاه تبریز در ابعاد پنجگانه مورد مطالعه در این پژوهش در چه سطحی است؟ به منظور پاسخگویی به پرسش پژوهش یافتههای مربوط به ابعاد پنجگانه مورد بررسی، شامل بعد سازمان و مدیریت؛ استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات؛ آماده بودن اطلاعات؛ آماده بودن کارکنان و منابع انسانی؛ و آمادگی ارتباط با محیط و دیگر سازمانها تحلیل شد که در ادامه در جدول 6 دادههای مربوط هر بعد قابل مشاهده است.
در این پژوهش، وضعیت آمادگی الکترونیکی کتابخانههای دانشگاه تبریز در کاربرد فناوریهای اطلاعاتی در پنج بعد شامل: آمادگی الکترونیکی سازمان، آمادگی منابع انسانی و کارکنان، آمادگی اطلاعات، آمادگی زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و</رجوع شود به تصویر صفحه> آمادگی محیط بیرونی، منعکس شده است.