چکیده:
مقدمه: بیکاری به عنوان یک معضل اساسی در جامعه، بویژه در میان دانش آموختگان نظام آموزشی عالی کشور، شناخته شده است. دانش آموختگان رشته کتابداری و اطلاع رسانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند، بویژه که به دلیل نداشتن شناخت صحیح از این رشته و بی توجهیهای صورت گرفته، با مشکلات بیشتری در این زمینه نیز مواجه هستند. به همین دلیل، توسعه توانایی و قابلیتهای کارآفرینی دانش آموختگان رشته کتابداری و اطلاع رسانی، عاملی مهم برای سازماندهی اشتغال آنان در آینده خواهد بود. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی مقایسه ای ویژگیهای روان شناختی موثر بر نگرشهای کارآفرینانه در میان دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
روشها: روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری مشتمل بر دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهیدبهشتی، اصفهان، کرمان و بوشهر و شامل 86 نفر دانشجوست که تمامی این تعداد بررسی شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای بود که روایی آن توسط استادان حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و کارآفرینی تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه شده است.
یافته ها: در میان ویژگیهای روان شناختی کارآفرینی، دو ویژگی خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان زن بالاتر از دانشجویان مرد بود. همچنین تفاوت معناداری میان دانشجویان بر اساس دانشگاه های مختلف در ویژگیهای روان شناختی کارآفرینی وجود نداشت.
نتیجه گیری: توسعه مهارتهای کسب و کار و ارائه دوره های آموزش کارآفرینی به منظور تقویت قابلیتهای کارآفرینی در دانشجویان و غنی سازی محتوای این دوره ها با نیازهای رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و نیازهای حوزه بهداشت و درمان از طریق تاسیس مراکز کارآفرینی، از پیشنهادهای این پژوهش است.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف کلی ارزیابی مقایسهای قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی با تأکید بر پنج قابلیت شامل انگیزة پیشرفت، کنترل درونی، ریسکپذیری، استقلالطلبی و خلاقیت در بین دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای علوم پزشکی کشور (دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهیدبهشتی، اصفهان، کرمان و بوشهر) اجرا شده است.
بر اساس یافتههای «قاسمی و اسدی» (1388)، میان متغیرهای مربوط به عامل روانشناختی تأثیرگذار بر روحیة کارآفرینی، بهترتیب سختکوشی و تلاش مداوم برای تحقق هدفها، اعتماد به نفس و خودباوری و دوراندیش و آیندهنگر بودن کمترین تأثیر را در ایجاد روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران داشته است.
«بدری» (1385) در پژوهشی ضمن بررسی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان و تأثیر آموزشهای دانشگاهی در افزایش این قابلیتها، نشان داد که قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان در زمینة استقلالطلبی، کنترل درونی، انگیزة پیشرفت و خلاقیت، بالاتر از حد میانگین و نمرههای ریسکپذیری از متوسط نمره معیار پایینتر است.
<رجوع شود به تصویر صفحه> مواد و روشها مطالعة حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی در میان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور طراحی و اجرا شده است.
متغیرهای مستقل این تحقیق عبارتند از : جنسیت و دانشگاه محل تحصیل، متغیر وابسته پژوهش؛ یعنی قابلیتهای کارآفرینی شامل مجموعهای از پنج قابلیت با عنوانهای انگیزة پیشرفت، کنترل درونی، ریسکپذیری، استقلالطلبی و خلاقیت که از طریق آزمونهای استاندارد </رجوع شود به تصویر صفحه> شدة ریسکپذیری هانس<FootNote No="188" Text=" Hans.