چکیده:
هدف: ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش عوامل ترغیب کننده و بازدارنده همکاری علمی درمیان اعضای هیئت علمی دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز.
روش: نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی (صوری) انجام و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 94/0=α تعیین شد. نمونه گیری با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای صورت گرفت.
جامعه پژوهش 292 نفر از اعضای هیئت علمی دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است. از تعداد 292 پرسشنامه توزیع شده، جمعا 188 پرسشنامه(38/64%) آن دریافت شد.
یافته ها: نتیجه اجرای تحلیل عاملی بر روی داده های مستخرج از پرسشنامه های دریافتی منجر به استخراج 13 عامل اصلی (6عامل ترغیب کننده و 7 موانع بازدارنده) شد. به طور کلی، نتایج فوق نشان می دهد که پرسشنامه همکاری علمی از اعتبار بالایی دارد و در نتیجه می تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی عوامل ترغیب کننده و بازدارنده همکاری علمی در میان اعضای هیئت علمی این دو دانشگاه باشد.
خلاصه ماشینی:
ساخت و اعتباریابی مقیاسی بهمنظور سنجش عوامل ترغیب کننده و بازدارندۀ همکاری علمی درمیان اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز الهام احمدی<FootNote No="295" Text=" دانشجوی کارشناسیارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران ahmadilham2012@gmail.
هدف پژوهش هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاسی مناسب برای سنجش عوامل ترغیب کننده و بازدارندۀ همکاری علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است.
</رجوع شود به تصویر صفحه> ابزار سنجش روایی و پایایی پرسشنامه ابتدا با استفاده از تمامی عوامل در برگیرندۀ عوامل ترغیب کننده و موانع بازدارندۀ همکاری علمی در متون پژوهش مختلف (متون داخلی و خارجی) مخزن سؤالهای با تعداد 107 سؤال تدوین شد و برای هر سؤال بر اساس طیف لیکرت پنج گزینهای، از «خیلی کم» (1)، «کم» (2)، «تاحدودی» (3)، «زیاد» (4)، «خیلی زیاد» (5) لحاظ گردید و پس از تحلیل، سؤالهای نامناسب طی سه مرحله حذف شد: 1- مرحلۀ روایی محتوایی (مرحله مقدماتی): در این مرحله، مجموعۀ سؤالها در چند مرحله توسط گروهی از متخصصان از نظر محتوا، تکرار و مادههای مشابه، بررسی و پالایش اولیه شد و 96 سؤال انتخاب گردید.
. Keywords: Information &amp; communication, Library &amp; society, Communication theories, Librarian Effect of Book Review Training Course on the Awareness, Attitude and Skill of Academics at Isfahan University of Medical Sciences in 2012 Nayeresadat Soleimanzade Najafi Hasan Ashrafi-rizi Mohammad Hossien Yarmohamadian Leila Shahrzadi, Akbar Hasanzadeh Purpose: Evaluation and critique of scholarly works is one of the most important phases in scientific production cycle.