چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی توانمندیها و تفاوتهای موتورهای جستجوی مورد مطالعه در بازیابی تصاویر بر اساس نمایه سازی مبتنی بر متن و محتواست.
روش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع تحقیقات ارزیابانه است. پنج موتور جستجو شامل گوگل، یاهو، پیکسرچ، لایکاس و اکسالید که قابل دسترس و سازگار با هدفهای پژوهش بودند، به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات به شیوه مشاهده و با استفاده از سیاهه محققساخته صورت گرفت. سیاهه مورد استفاده شامل40 مولفه بود که سه بخش اصلی (معیارهای ارزیابی موتورهای جستجوی تصاویر، بازیابی تصاویر بر اساس نمایهسازی مبتنی بر متن و محتوا) و یازده زیربخش را شامل میشود.
یافته ها: بر اساس نتایج حاصل، مشخص شد موتور جستجوی گوگل نسبت به دیگر موتورها وضعیت مطلوب تری را در بازیابی تصاویر دارد و به عنوان کارآمدترین موتور جستجو در بازیابی تصاویر در این پژوهش شناخته شد. در جایگاه های بعدی نیز به ترتیب یاهو، لایکاس، اکسالید و پیک سرچ بر اساس درصد فراوانی کسب شده در معیارهای این پژوهش، رتبه بندی شدند. همچنین، با توجه به آزمون فرضیه های پژوهش در بازیابی تصاویر بین موتورهای جستجوی مورد مطالعه بر اساس نمایه سازی مبتنی بر متن و محتوا، تفاوت معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش مشخص شد که موتورهای جستجوی عمومی نسبت به موتورهای جستجوی تخصصی، عملکرد بهتری در بازیابی تصاویر دارند. بنابراین، جستجوگران تصاویر در وب می توانند در انتخاب موتور جستجوی متناسب با نیاز خود بهتر تصمیم گیری کنند. همچنین، نتایج حاصل می تواند به متولیان موتورهای جستجوی مورد مطالعه و طراحان داخلی برای طراحی بهتر کمک کند. ضمن این که سیاهه تهیه شده در این پژوهش می تواند در حوزه های مشابه نیز مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر نیز با توجه به اهمیت و ضرورت ارزیابی، موتورهای جستجوی گوگل ، یاهو ، لایکاس ، پیک سرچ و اکسالید را در بازیابی تصاویر بر اساس نمایهسازی مبتنی بر متن و محتوا در دستور کار خود قرارداد.
<رجوع شود به تصویر صفحه> چنان که از جدول 7 و درصد فراوانی نمایهسازی مبتنی بر متن در هر یک از موتورهای جستجوی مورد مطالعۀ پژوهش مشهود است، اطلاعات متنی تصاویر در گوگل و اکسالید با 57% فراوانی بسیارخوب ولی در لایکاس با 43% فراوانی، بسیار ضعیف است.
</رجوع شود به تصویر صفحه> H1: در بازیابی تصاویر موتورهای جستجوی مورد مطالعۀ این پژوهش بر اساس نمایهسازی مبتنی بر متن تفاوت معناداری وجود دارد.
همچنین، نتایج یافتههای پژوهش در مؤلفههای بازیابی تصاویر بر اساس نمایهسازی مبتنی بر محتوا نشان داد که وضعیت موتور جستجوی گوگل با45% به سمت بسیار خوب و یاهو با 52% به سمت خوب و لایکاس با 55% به سمت متوسط است.
… 23 Mapping the knowledge and skills of Librarians of the University of Isfahan ● Dr. Mozaffar Cheshmeh Sohrabi ● Somayeh Shamsi Shahvalad Oliyaee45 Evaluation of factors inhibiting scientific collaboration at international levels (Case study of Tehran University faculty members based on joint authorship as reflected in ISI database) ● Aref Riahi ● Mohammad Amin Ghaneirad ● Elham Ahmadi ……….
115 Researchology in Knowledge and Information Science Journals: A Methodological Approach towards Research Papers in ten Iranian LIS Journals ● Sholeh Arastoopoor Dr. 135 A Survey of the Role of "My Book" Project on Library Users' Satisfaction in Mashhad public Libraries ● Farkhondeh Moosavi Zar …………………………………………………..