چکیده:
هدف: در پژوهش حاضر نقش خودکارآمدی در بهرهوری عملکرد کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تابعة وزارت علوم تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران بررسی شده است.
روششناسی: جامعة آماری این تحقیق را 162 نفر کتابدار تشکیل میدهند. در این تحقیق از دو پرسشنامة خودکارآمدی شرر و پرسشنامه سنجش بهرهوری عملکرد کارکنان براساس مدل اچیو، استفاده شده است. روش پژوهش به صورت همبستگی و پیمایشی تحلیلی است. از آزمون استقلال کای دو همراه با ضریب شدت رابطة اتا برای بررسی ارتباط بین هر یک از شاخصهای خودکارآمدی و بهرهوری عملکرد با ویژگیهای جمعیتشناختی جنسیت، سطح تحصیلات، وضعیت استخدام و وضعیت تاهل استفاده شد. برای بررسی ارتباط بین هر یک از شاخصهای خودکارآمدی و بهرهوری عملکرد با ویژگیهای جمعیتشناختی سن و سابقه کار و نیز بررسی ارتباط بین خودکارآمدی و بهرهوری عملکرد، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد بهرهوری و خودکارآمدی با هیچ یک از ویژگیهای جمعیتشناختی رابطه معنادار ندارد. در میان مولفههای بهرهوری، توان و آمادگی کاری (0/01>P) وضوح یا ادراک نقش و شناخت شغل (0/01>P) و تمایل یا انگیزش (0/05>P )رابطهای معنادار با خودکارآمدی داشتند. مولفههای دیگر بهرهوری شامل حمایت سازمانی، اعتبار، ارزیابی یا بازخورد و محیط یا سازگاری محیطی، با خودکارآمدی رابطة معناداری نداشتند. بین خودکارآمدی و بهرهوری رابطه معناداری وجود داشت
نتیجه: کتابداران میتوانند با افزایش حسّ خودکارآمدی در خود، دانش و مهارتهایشان را برای انجام موفقیتآمیز کار، درک و پذیرش نحوة کار و چگونگی انجام آن و نیز انگیزةشان را برای کامل انجام دادن کار در جهت هدف سازمانی افزایش دهند و بهرهوری عملکرد خود را ارتقا بخشند.
خلاصه ماشینی:
از آزمون استقلال کای دو همراه با ضریب شدت رابطة اتا برای بررسی ارتباط بین هر یک از شاخصهای خودکارآمدی و بهرهوری عملکرد با ویژگیهای جمعیتشناختی جنسیت، سطح تحصیلات، وضعیت استخدام و وضعیت تأهل استفاده شد.
بنابراین، محقق در این تحقیق بر آن است که نقش خودکارآمدی کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تابعة وزارت علوم تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران را در بهرهوری عملکرد آنان مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد.
اهداف تحقیق هدف اصلی هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی نقش احساس خودکارآمدی در بهرهوری عملکرد کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تابعة وزارت علوم تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران است.
آیا بین خودکارآمدی و توان و آمادگی کاری آزمودنیها رابطة معناداری وجود دارد؟ <رجوع شود به تصویر صفحه> با توجه به دادههای جدول 7، میزان همبستگی بین خود کارآمدی و توان و آمادگی کاری 495/0محاسبه شده است و درحد01/0&gt; Pمعنادار است.
آیا بین خودکارآمدی و حمایت سازمانی آزمودنیها رابطة معناداری وجود دارد؟ <رجوع شود به تصویر صفحه> با توجه به داده های جدول 9، میزان همبستگی بین خودکارآمدی و حمایت سازمانی 200/0 محاسبه شده است و معنادار نیست.
آیا بین خودکارآمدی و ارزیابی یا بازخورد آزمودنیها رابطة معناداری وجود دارد؟ <رجوع شود به تصویر صفحه> با توجه به دادههای جدول 11، میزان همبستگی بین خودکارآمدی و ارزیابی یا بازخورد 060/0 محاسبه شده است و معنادار نیست.
آیا بین خودکارآمدی و اعتبار آزمودنیها رابطة معناداری وجود دارد؟ <رجوع شود به تصویر صفحه> با توجه به دادههای جدول 12، میزان همبستگی بین خودکارآمدی و اعتبار 038/0-محاسبه شده است و معنادار نیست.