چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر کتابدرمانی بر مهارتهای اجتماعی دختران و پسران 12-7 سال اعضای فعال کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام گرفته است.
روش:این مطالعه از نوع پژوهشهای کاربردی است و به روش تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. 60 عضو فعال کتابخانه با بهکارگیری روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة مهارتهای اجتماعی «گرشام و الیوت» (1999) بود. جلسات کتابدرمانی بر روی گروه آزمایش به مدت 14 جلسه 45 دقیقهای، دو بار در هفته اجرا شد.
یافتهها: نتایج حاصل به وسیلة آزمون t مستقل بررسی شد و یافتههای حاصل در سطح معناداری (0.05 p<) نشان داد که کتابدرمانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان به طور کلی و در ابعاد همکاری، همدلی، خویشتنداری و ابراز وجود موثر بوده و بین میزان تاثیر این جلسات بر مهارتهای اجتماعی دختران و پسران، تفاوت معناداری وجود نداشته است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان از جلسات کتابدرمانی به عنوان روش ارتقای سطح ابعاد مختلف مهارتهای اجتماعی کودکان بهره گرفت و آن را در مراکز مختلف مانند مدارس، مراکز پیشدبستانی، مهدهای کودک، کانون پرورش فکری و ... به کار برد.
خلاصه ماشینی:
05 p&lt;) نشان داد که کتابدرمانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان به طور کلی و در ابعاد همکاری، همدلی، خویشتنداری و ابراز وجود مؤثر بوده و بین میزان تأثیر این جلسات بر مهارتهای اجتماعی دختران و پسران، تفاوت معناداری وجود نداشته است.
برای رسیدن به هدف پژوهش، بر اساس مبانی نظری پژوهش و با تکیه بر مطالعات انجام شده در حوزة کتابدرمانی، یک فرضیه و یک سؤال به شرح زیر مطرح میشود: فرضیة پژوهش: کتابدرمانی بر مهارتهای اجتماعی دختران و پسران 12-7 سال عضو فعال کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ابعاد آن (همکاری، همدلی، خویشتنداری و ابراز وجود) تأثیر دارد.
سؤال پژوهش: آیا بین دختران و پسران 12-7 سال عضو فعال کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از نظر میزان تأثیر کتابدرمانی بر مهارتهای اجتماعی و ابعاد آن (همکاری، همدلی، خویشتنداری، ابراز وجود) تفاوت معناداری وجود دارد؟ روششناسی پژوهش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است.
سؤال پژوهش: آیا بین دختران و پسران 12-7 سال عضو فعال کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از نظر میزان تأثیر کتابدرمانی بر مهارتهای اجتماعی و ابعاد آن (همکاری، همدلی، خویشتنداری، ابراز وجود) تفاوت معنادار وجود دارد؟ </رجوع شود به تصویر صفحه> برای پاسخ به این سؤال، از آزمون t استفاده شد.
keywords: information flow, Scientific Production, research, Organization of Libraries, Museums and Documents center of Astan Quds Razavi A Study of OPAC Helps from the Perspectives of Linguistic and Cognitive Learning Theory Sholeh Arastoopoor, PhD.