چکیده:
هدف: تحلیل محتوای سرفصل های آخرین برنامه های درسی مصوب موجود در ایران با توجه به نیازهای بازار کار، هدف اساسی پژوهش حاضر محسوب می شود.
روش شناسی: در پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوا استفاده شده و از لحاظ معیار کاربرد نیز از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش آخرین سرفصل های مصوب مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران بوده است. ابزار تحقیق برای گردآوری داده ها، سازه تحلیل محتوا (دانش، مهارت و نگرش) با 222 آیتم )در قالب ده مولفه اصلی( بوده است.
یافته ها: یافته ها نشان داد برای تصدی 4 گروه شغلی نوظهور کتابداری مبتنی بر فناوری اطلاعات، سرفصل های برنامه های آموزشی کارشناسی ارشد و کارشناسی مصوب وزارت علوم، حدود یک سوم (فراوانی= 71) از دانش، مهارت و نگرش مورد نیاز بازار کار را پوشش نمی دهند که با توجه به رکود و رقابت شدید در بازار، رقم قابل ملاحظه ای به شمار می رود. بر اساس یافته ها، کاستی های اساسی برنامه آموزشی رشته علم اطلاعات در ایران را می توان ذیل مقولات «مبانی شبکه های کامپیوتری»، «مبانی برنامه نویسی و طراحی پایگاه های اطلاعاتی»، «مبانی کامپیوتر» و نگرش (خصوصیات فردی و ویژگی های رفتاری) دسته بندی نمود.
Purpose: This aim of this research was to analyze the latest approved syllabuses in LIS، according to the needs of the job market.
Methodology: Content analysis method was applied. The statistical population of this research included the latest approved syllabus topics covered in the bachelor‟s and the master‟s degree programs in Information and Knowledge Sciences in Iran. The data collection instrument for this research was a content analysis checklist with 222 items (under 10 major categories).
Findings: Findings revealed that ، regarding employment in 4 categories of the newly-emerging IT-based jobs، the programs approved by the Ministry of Science، Research and Technology did not cover almost one-third (frequency = 71) of the competency factors required by the job market، which، considering the high recession and competition in the job market، is a huge rate. Based on the findings، the most important shortcomings in the LIS approved programs are Computer networking، Computer Programming and Database designing، Fundamentals of Computing، and Librarians‟ perception about their personal and behavioral characteristics.
خلاصه ماشینی:
وضعیت میزان توجه به بعد نگرش ـ که یکی دیگر از ابعاد شایستگی است ـ در سرفصلهای برنامههای آموزشی علم اطلاعات مصوب وزارت علوم به چه صورت است؟ تعریف اصطلاحات چهار گروه شغلی نوظهور کتابداری مبتنی بر فناوری اطلاعات: در پژوهش حاضر، منظور از چهار گروه شغلی، گروههای شغلی کتابدار فناوری اطلاعات 1 ، کتابدار دیجیتال 2 ، کتابدار ابرداده 3 و آرشیویست دیجیتال 4 هستند که بر اساس پژوهش «شهبازی» (1394) از بازار کار مشاغل نوظهور به دست آمدهاند و شایستگیهای شناسایی شده مربوط به این چهار گروه شغلی برای تدوین سازة تحلیل محتوا، مورد استفاده قرار گرفتهاند.
وضعیت حضور مؤلفههای فرعی (شاخصها) شایستگی کاربری کامپیوتر در سرفصلهای مصوب رشته علم اطلاعات برای تصدی مشاغل مربوط به چهار گروه شغلی نوظهور کتابداری مبتنی بر فناوری اطلاعات فراونی تجمعی در سرفصلها مقطع تحصیلی فراوانی در بازار کار و یا منبع استخراج این آیتم (شهبازی، 1394) شاخصها (گویهها) همراه با نام مؤلفة اصلی ردیف کلی کارشناسی ارشد کارشناسی مدیریت و سازماندهی نسخ خطی دانشنامه نگاری مطالعات آرشیوی مطالعات کتابخانههای عمومی علمسنجی مدیریت کتابخانههای دانشگاهی مدیریت کتابخانههای دیجیتال مدیریت اطلاعات علم اطلاعات و دانششناسی (به تصویر صفحه مراجعه شود.
وضعیت حضور مؤلفههای فرعی مربوط به نگرش در سرفصلهای مصوب رشته علم اطلاعات فراونی تجمعی در سرفصلها مقطع تحصیلی فراوانی در بازار کار و یا منبع استخراج این آیتم شاخصها (گویهها) به همراه نام مؤلفه اصلی آنها ردیف کلی کارشناسی ارشد کارشناسی مدیریت و سازماندهی (به تصویر صفحه مراجعه شود.