چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش عامل اعتماد بر تمایل در به اشتراک گذاری دانش در جوامع مجازی علمی با رویکرد شبکه های اجتماعی علمی پیوسته است.
روش/رویکرد پژوهش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش، 900 نفر اعضای هیئت علمی دو دانشگاه شیراز و خلیج فارس بوشهر و بر مبنای جدول مورگان، 269 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ای بر مبنای دو پرسش نامه «ژائو» (2010) و «وو، چن و چانگ» (2010) است.
یافته ها: بین دو متغیر «اعتماد» و «اشتراک دانش» ضریب همبستگی 82/0 وجود دارد که نشان دهنده تاثیر بالای اعتماد بر تمایل به اشتراک دانش در بین پژوهشگران است. بیشترین میزان تاثیر اعتماد بر اشتراک دانش از طریق زیرمولفه های «تعهد» با ضریب تاثیر 79/0، «اطمینان» با ضریب تاثیر 68/0 و «وضعیت پیوسته» با ضریب تاثیر 63/0 است. همچنین از بین زیرمولفه های «اعتماد»، «رضایت» با ضریب بتای 481/0 بیشترین میزان تاثیر را بر تمایل به اشتراک دانش دارد.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر بالای اعتماد بر تمایل پژوهشگران در به اشتراک گذاری دانش در جوامع مجازی علمی، می توان با برنامه ریزی ها و راهبردهای لازم و بالابردن سطح اعتماد، پژوهشگران را به استفاده بیش از پیش از این جوامع ترغیب کرد.
خلاصه ماشینی:
بحث اشتراک دانش<FootNote No="9" Text=" Knowledge sharing"/> و عوامل مؤثر در تمایل اعضای جوامع مجازی<FootNote No="10" Text=" Virtual Communities"/> به شرکت در این فعالیت، اهمیت قابل توجهی بهخصوص در سالهای اخیر پیدا کرده است.
بررسی پژوهشها نشان میدهد عوامل مؤثر در تمایل به اشتراک دانش در جوامع مجازی از سه بعد فایده و لذت<FootNote No="11" Text=" Benefits"/>، هزینه<FootNote No="12" Text=" Costs"/> و سرمایه اجتماعی<FootNote No="13" Text=" Social Capital (contextual factors)"/> (عوامل زمینهای) مورد توجه قرار گرفته است.
با توجه به اهمیت شبکههای اجتماعی علمی پیوسته و تحقیقات معدود این حوزه، پژوهش حاضر به بررسی اثر عامل اعتماد<FootNote No="15" Text=" Trust"/> بهعنوان یکی از عوامل مهم و مؤثر بر تمایل در بهاشتراکگذاری دانش بین اعضای این شبکهها میپردازد.
پرسشهای پژوهش 1- اعتماد به چه میزان میتواند اشتراک دانش را در متغیرهای ترویج بهاشتراکگذاری دانش، پیشبینی کند؟ 2- از بین متغیرهای اعتماد، کدام متغیر بیشترین تأثیر را در ترویج بهاشتراکگذاری دانش در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته دارد؟ </رجوع شود به تصویر صفحه> روششناسی پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع رویکرد پیمایشی _ توصیفی با روش نمونهگیری خوشهای یکمرحلهای است.
</رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> از پیششرطهای لازم دیگر برای انجام یک رگرسیون، معنادار شدن آنوای رگرسیون است که با توجه به اطلاعات جدول 4، آنوای رگرسیون معنادار شده است؛ از اینرو میتوان گفت متغیر اعتماد به میزان 67% توانایی پیشبینی تغییرات تمایل به اشتراکگذاری دانش در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته را دارد.