چکیده:
رقابت در بازار محصول به عنوان قویترین نیرویی که اقتصاد را به سمت کارایی هدایت میکند، تلقی میشود. لذا به نظر میرسد، میتواند بر رفتار تمکین مالیاتی شرکت اثرگذار باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر رقابت در بازار محصول بر تمکین مالیاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. در این پژوهش از رقابت در بازار محصول به عنوان متغیر مستقل و از تمکین مالیاتی به عنوان متغیر وابسته استفاده شده است. پژوهش حاضر در بازه زمانی سالهای 1390 تا 1395 بر روی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شدهاست. همچنین از مدل رگرسیون لجستیک و تحلیل رگرسیونی جهت تجزیه و تحلیل دادهها بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان میدهد، رابطه منفی و معنادار بین رقابت در بازار محصول و تمکین مالیاتی وجود دارد.
Competition in product market is very likely the most powerful force leading economy of the world toward efficiency in the world which can impact behavior of lack of financial compliance. The aim of this study was to evaluate product market competition on tax compliance of companies listed on Tehran Stock Exchange. In this research product market competition is used as the independent variable and tax compliance which is used as the dependent variable. The research in was conducted on the Stock Exchange companies during 2011-2016. The logistic regression model and regression analysis were used to analyze the data. The results showed a significant negative correlation between product market competition and tax compliance.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر تمکین مالیاتی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران علیرضا معطوفی فائزه دهقانیان چکیده رقابت در بازار محصول به عنوان قوی¬ترین نیرویی که اقتصاد را به سمت کارایی هدایت میکند، تلقی می¬شود.
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر رقابت در بازار محصول بر تمکین ¬مالیاتی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می¬باشد.
در این پژوهش از رقابت در بازار محصول به¬عنوان متغیر مستقل و از تمکین -مالیاتی به¬عنوان متغیر وابسته استفاده شده است.
نتایج پژوهش نشان می¬دهد، رابطه منفی و معنادار بین رقابت در بازار محصول و تمکین مالیاتی وجود دارد.
2-3- رقابت در بازار محصول و تمکین مالیاتی رفتار بنگاه¬ها توسط عوامل مختلف تحت تاثیر قرار می¬گیرد و قوانین و مقررات یکی از آن¬ها می¬باشد.
3- فرضیه پژوهش رقابت در بازار محصول بر تمکین مالیاتی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران اثر معنادار دارد.
با توجه به اهمیت موضوع در این تحقیق تاثیر رقابت در بازار محصول بر تمکین¬مالیاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از طریق برازش مدل¬ رگرسیونی طی دوره 6 ساله 1390 تا 1395 برای شرکتهای نمونه مورد بررسی قرار گرفت.
لذا پیشنهاد می¬شود نهادهای قانون¬گذار، در تدوین قوانین و مقررات مربوط به انجام امور نظارتی در صنایعی که رقابت بیشتری در آن¬ها وجود دارد توجه بیشتری نمایند و قوانین سخت¬گیرانه¬تری را برای جلوگیری از فعالیت¬هایی که موجب عدم تمکین مالیاتی در شرکت¬های مزبور می¬شود، در نظر گیرند."