چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، تعیین نقش شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانه های مرکزی دانشگاهی وزارت علوم بین مدیران و کتابداران است.
روش پژوهش: پژوهش توصیفی _ تحلیلی بوده و به روش پیمایشی انجام شده است. در بخش نخست، دو سیاهه وارسی از فعالیت های کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وزارت علوم (صنعتی شریف، اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) که بر روی تلگرام خدمات ارائه می دادند و خدمات کتابخانه های دانشگاهی تهیه شد. در بخش دوم، پرسشنامه محقق ساخته در بین 102 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاهی وزارت علوم(صنعتی شریف، اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) که در سال 2015-2016 تلگرام راه اندازی کردند، توزیع گردید. تحلیل داده ها در دو بخش انجام شده است: توصیف داده ها و تحلیل استنباطی.
یافته ها: سیاهه وارسی نشان داد خدمات اطلاع رسانی در سه کتابخانه مرکزی (صنعتی شریف، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) و خدمات امانت دهی در کتابخانه مرکزی اصفهان ارائه می شود. پرسشنامه نشان داد، میانگین نگرش مدیران و کتابداران جهت توسعه خدمات کتابخانه ای از جمله امانت دهی با میانگین 50/3، اطلاع رسانی با میانگین 39/3، مرجع با میانگین 29/3، فناوری اطلاعات با میانگین 30/3، آموزش و پژوهش با میانگین 35/3، در حد متوسط است. بین متغیرهای تلگرامی و خدمات کتابخانه های دانشگاهی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد بیشتر کتابخانه ها از تلگرام جهت ارائه اخبار و رویدادهای کتابخانه استفاده می کنند. با توجه به اهمیت و کارایی تلگرام در ارائه خدمات امانت دهی، اطلاع رسانی، مرجع، فناوری اطلاعات و آموزشی و پژوهشی، پیشنهاد می شود تدابیری برای استفاده مناسب در توسعه خدمات کتابخانه های دانشگاهی با کمک تلگرام لحاظ شود.
خلاصه ماشینی:
بررسی نقش شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانههای دانشگاهی (مطالعه موردی: مدیران و کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاههای وزارت علوم) بهناز ولیزاده<FootNote No="7" Text=" کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه الزهرا(س)، شعبه ارومیه.
com"/> چکیده تاریخ ارسال: 13/03/1396 _ تاریخ پذیرش: 02/05/1396 هدف: هدف این پژوهش، تعیین نقش شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانههای مرکزی دانشگاهی وزارت علوم بین مدیران و کتابداران است.
با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی درباره نقش شبکههای اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانههای دانشگاهی صورت نگرفته است، این پرسش اساسی مطرح میشود که تلگرام چگونه میتواند به توسعه خدمات کتابخانههای دانشگاهی کمک کند؟ بر این اساس پژوهش قصد دارد بررسی کند کتابخانههای مرکزی دانشگاه (صنعتی شریف، اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) به منظور توسعه کدامیک از خدمات کتابخانه از تلگرام استفاده میکنند؟ از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای مذکور میزان تأثیرگذاری تلگرام در توسعه خدمات (امانتدهی، اطلاعرسانی، مرجع، فناوری اطلاعات و آموزشی و پژوهشی) چقدر است؟ در پایان، انتظار میرود از سوی کتابخانههای مرکزی دانشگاهها با توجه به یافتههای این پژوهش، این خدمات در شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام راهاندازی شود تا سبب توسعه هر چه بیشتر خدمات کتابخانهای شود.
با توجه به اینکه کتابخانههای مرکزی دانشگاهها از شبکه اجتماعی تلگرام فقط در جهت ارائه خدمات اطلاعرسانی و امانتدهی استفاده میکنند، به کتابخانهها پیشنهاد میشود دیگر خدمات کتابخانه را نیز از جمله خدمات مرجع، فناوری اطلاعات و آموزشی و پژوهشی که در این پژوهش همبستگی مثبت و قوی را نشان داد، به کمک تلگرام توسعه دهند.