Skip to main content
فهرست مقالات

شخصیت و شخصیت پردازی دراماتیک شیخ صنعان بر مبنای مراحل سه گانه سورن کیرکگارد

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 135 تا 150)

حکایت شیخ صنعان در منطق الطیر را مهم ترین حکایت فریدالدین عطار می دانند. این روایت تحول شخصیتی به واسطه عشق را بیان می کند. این تکوین شخصیتی ازمنظر عطار سلوکی عرفانی فلسفی محسوب می شود تا سالک به سر منزل مقصود نایل شود. درک رابطه میان سیر تکوینی شخصیت و خویشتن او مستلزم ساختاری جامع از دریچه فلسفه است. این ساختار باید بر پایه شخصیت و براساس مسیری طرح ریزی شود که او را از ابتدای جهالت تا انتهای شناخت در برگیرد. سورن کیرکگارد فیلسوف دانمارکی در دو کتاب یا این/یا آن و ترس و لرز نظرگاهی فلسفی را پی ریزی می کند که به وسیله آن تبدل و تغیر فرد از یک موجود استحسانی به شهسواری ایمان را تشریح می کند. در دستگاه فلسفی کیرکگارد همه چیز حول محور شخصیت شکل می گیرد. شخصیت با انتخاب کردن یا نکردن گزینه های اخلاقی میان خیر خاص و خیر عام تفاوت قایل می شود. موجود اخلاقی در اضطراب درستی ایمانش دست به تعلیق اخلاق می زند تا حقیقت را دریابد و از این تردید رهایی یابد. در این مقاله با اتکا به نظریه شخصیت محور کیرکگارد، از شیخ صنعان موجودی دراماتیک خلق می شود که به واسطه ی کنش هایش می تواند به قهرمانی نمایشی تبدیل شود. شیخ صنعان از یک موجود استحسانی در ابتدای داستان در انتها با درک حقیقت به موجودی ایمانی تبدیل می شود که این روند بر پایه اصول ارسطویی است. می توان از این حکایت عطار براساس تکامل فلسفی شخصیت متنی نمایشی به نگارش درآورد.

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.