Skip to main content
فهرست مقالات

تطبیق نظریه شعر قدرت بر معماری دوره پهلوی اول و دوم

نویسنده:

(12 صفحه - از 13 تا 24)

حکومت ها همیشه سعی داشته اند ارزش های خود را از هر طریق به جامعه شان انتقال بدهند تا بتوانند مشروعیت کسب کنندو در همین راستا هنر یکی از بهترین ابزارها برای انتقال پیام ها و ارزش های سیاسی حکومت گران می باشد . و معماری در بین شاخه های هنر نقش پر رنگی دارد . به همین خاطر معماری شعر قدرت است . و حکومت های سیاسی تلاش می کنند تا از طریق ساخت بناها ، نمادها ، میدان ها .....آنچه می خواهند به جامعه انتقال دهند. در همین راستا است که رژیم پهلوی هم سعی کرد از معماری بهترین استفاده را برای اهدافش استفاده کند . که در دوره پهلوی اول با توجه به روند مدرانیزاسیون رضاشاه بر محوریت ملی گرایی ساختمان ها هم بر اساس ناسیونالیسم باستان علی الخصوص معماری دوره هخامنشی و ساسانی استفاده شد . هر چند این روند در دوره پهلوی دوم هم ادامه پیدا کرد . ولی از دهه 40 به بعد به خاطر بلند پروازی های محمد رضاشاه برای ساخت ایرانی پیشرفته ، همچنین ظهور نسل جدیدی از معماران ، معماری پهلوی دوم به سمت غربی و بین الملل گرایی هم حرکت کرد . که سعی شد علاوه بر ارزش های سنتی از نمادهای مدرن دنیای جدید هم از آن استفاده شود .

خلاصه ماشینی:

"تطبیق نظریه شعر قدرت بر معماری دوره پهلوی اول و دوم چکیده حکومت ها همیشه سعی داشته اند ارزش های خود را از هر طریق به جامعه شان انتقال بدهند تا بتوانند مشروعیت کسب کنندو در همین راستا هنر یکی از بهترین ابزارها برای انتقال پیام ها و ارزش های سیاسی حکومت گران می باشد . سبک بین المللی در دوران رواج خود در بسیاری شهرها و پایتخت های دنیا تکرار می شد و حاصل آن بناهایی بود با خاصیت یکسان ، اما در موقعیت های جغرافیایی و فرهنگی مختلف ، از نمونه های این گونه آثار در تهران را می شود به ساختمان شرکت ملی نفت ایران (1340) و وزارت کشاورزی (1345) که هر دو اثر از عبدالحسین فرمانفرماییان اشاره کرد . ( رزمی ، 1381 ، ص 79 ) در واقع برج شهیاد سمبل پهلوی دوم برای ساختن کشوری مدرن بر اساس شهرهای بزرگ و لوکس بر اساس ناسیونالیسم باستان گرا و رگه هایی وام گرفته از معماری کشورهای غربی بود در واقع شهیاد نگاه شاه به ایران آن زمان را هم در برمی گرفت . (رزمی ،1381 : 82 ) در واقع از دهه 40 به بعد با بالا رقتن قیمت نفت و تلاش شاه برای مدرن سازی ایران و استفاده از نخبگان جدید معماری هم به ساخت بناهای جدید دست زد که سمبل آن هم حسین امانت بزم اهریمن : جشن های 2500 ساله شاهنشاهی به روایت اسناد ساواک و دربار ، جلد سوم ، تهران ، ص 229 پیشین ، صفحه 230 به عنوان معمار طرح میدان شهیاد بود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.