چکیده:
سابقه تشیع از همان زمان پیامبر (ص) به چشم میخورد اما در زمان امام علی (ع) رسمیت
بیشتری یافت و افراد موافق با این امام به این مذهب گرایش پیدا کردند. یکی از شهرهای مهم که
دارای مذهب تشیع هستند، شهر کاشان است. برای بدست آوردن تاریخ تشیع کاشان باید آن را با قم
پیوند زد. چون بیشتر افراد قمی اصیل در کاشان املاک داشته و در آنجا رفت و آمد کرده اند. هدف
مطالعه توصیفی-تحلیلی فوق پیشینه تاریخ تشیع کاشان از نظر عالمان شیعی به این شهر است. مطالب
فوق به روش کتابخانهای و با استفاده از ابزار فیشبرداری جمعآوری شده است. میتوان اذعان داشت
که تشیع در کاشان از اهمیت زیادی برخوردار بوده تا جایی که بسیاری از صاحبنظران دینی و تاریخی
از آن به خوبی یاد کردهاند و به آن اهمیت ویژه داده اند.
خلاصه ماشینی:
"اهمیت کاشان و تشیع اهمیت کاشان در قرن ششم هجری به دلیل اقامت دو عالم برجسته شیعی در آنجا یعنی ابوالرضا راوندی و قطبالدین راوندی و مدرسه مجدیه که یکی از اعیان شهر برای عالمان امامی شهر بنا کرده بود، نکتهای است که از خلال نسخههای خطی متعددی میتوان در باب آن اطلاعات کسب کرد.
از جمله از قول مخالفان تشیع آورده که درباره تشیع قم و کاشان میگفتند: «حمد لله که ما مسلمانیم نه (زقمیم )و نه زکاشانیم» (قزوینی، 577:1358) در مورد دیگری، عبدالجلیل در دفاع از اینکه آداب دینی در شهرهای شیعی رواج دارد، درباره کاشان مینویسد: و کاشان بحمدالله و منه، منور و مشهور بوده است همیشه و بحمدالله هست بزینت اسلام و نور شریعت و قواعد آن از مساجد جامع و مساجد دیگر با آلت و عدت و مدارس بزرگ، چون مدرسه صفویه، مجدیه، شرفیه و عزیزیه با زینت و آلت و عدت و اوقاف و مدرس، چون سید امام ضیاءالدین ابوالرضا، فضلالله بن علی الحسن، عدیم النظیر در بلاد عالم بعلم و زهد و غیره.
افزون بر آنان که از خاندان عبدالجبار طوسی گذشت، کسان دیگر عبارتند از: سدیدالدین ابومحمد حسن بن حسین بن علی دوریستی (اجازهای از این عالم روی نسخهای از کتاب المبسوط شیخ طوسی با تاریخ 584 بوده که آن نسخه را افندی دیده است؛ چنانکه اجازه دیگری از همو بر روی نسخهای از ارشاد مفید بوده که افندی عین خط ایشان را دیده است (افندی، 1401ق:179)."