چکیده:
مدل ارتباطی انالپی یا برنامه ریزی عصبی کلامی مدل جدیدی در علم ارتباطات است که
به وسیله آن می توان نگرشی را تقویت یا تغییر داد. تداوم اثر از ویژگی اصلی این مدل می باشد و می
توان گفت تمام ابعادی عاطفی ، رفتاری و شناختی که برای تغییر نگرش نیاز است را در بر می گیرد.
این تکنیک شامل چهار مرحله است، مرحله اول شامل اصلاح رابطه با خود در این مرحله فرد به ابعاد
وجودی خویش پی می برد و به اصطلاح به خودشناسی می رسد ، مرحله دوم شامل اصلاح رابطه با
دیگران است در این مرحله فرد مهارت های یک ارتباط کلامی و غیر کلامی موثر را با توجه به هدف
فرا می گیرد، مرحله سوم شامل اصلاح تصاویر ذهنی است، که این کار به وسیله اصل مثبت اندیشی
صورت می گیرد و مرحله آخر شامل تکنیک های تداوم اثر می باشد. انالپی به صورت مستقیم با
ذهن نا خودآگاه انسان در ارتباط است و با الگوهای گفتاری و رفتاری که به مخاطب یاد می دهد
باعث تقویت نگرش های مثبت او می شود. به صورت کلی پیش فرض های اصلی در ان ال پی این است
که: «اگر یک نفر به موفقیتی رسید، دیگران هم می توانند به همان موفقیت برسند، به شرط آن که
محدودیت جسمی و یا معلولیت ذهنی نداشته باشند». در این پژوهش با محتوا دهی به گزارهای مدل
ارتباطی ان ال پی از طریق آموزه های قرآنی به دنبال تشریح کاربرد های مدل ارتباطی ان ال پی در
جهت تقویت نگرش مذهبی افراد جامعه هستیم.
خلاصه ماشینی:
"به جهت اینکه در ان ال پی همیشه از بهترین منبع با توجه به هدف محتوا دهی صورت می گیرد به همین منظور در این پژوهش از آموزه های قرآنی معیار عمل یک ارتباط کلامی موثر و کارآمد استخراج شده است.
در فرایند ارتباطی کلامی بایستی زمینه انتخاب برای مخاطب فراهم شود و به او حق انتخاب داد تا از میان سخنان موجود بهترین آنها را انتخاب کند آیه 18 سوره زمر به این موضوع اشاره دارد: الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه أولئک الذین هداهم الله وأولئک هم أولو الألباب ﴿۱۸﴾ به سخن گوش فرا می دهند و بهترین آن را پیروی می کنند اینانند که خدایشان راه نموده و اینانند همان خردمندان (۱۸) پ) نقش نیاز جویی در ارتباط کلامی : در فرایند ارتباط کلامی توجه لازم به نیاز های مختلف از جمله نیاز های معیشت ، ایمنی ، جسمی ، روابط اجتماعی و احترام خویشتن ، اصلی اساسی در برقراری ارتباطی موثر است.
آیه 155 سوره بقره به بحث نیاز جویی در جذب پیام فرستنده می پردازد: ولنبلونکم بشیء من الخوف والجوع ونقص من الأموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرین ﴿۱۵۵﴾ و قطعا شما را به چیزی از [قبیل] ترس و گرسنگی و کاهشی در اموال و جان ها و محصولات می آزماییم و مژده ده شکیبایان را (۱۵۵) ت) نقش تکرار و تعدد پیام در ارتباط کلامی: شواهد عملی در الگو های یادگیری در تغییر نگرش نشان می دهد که برای موفقیت پیام ، و تاثیرگذاری بیش تر آن ، جلب توجه پیام گیران و نیز تکرار پیام شانس اثر بخشی را بسیار بالا می برد ."