چکیده:
اواخر سده ی 18 م. حاکمیت خاندان قاجار بر ایران قرن 18 م. (1925 - 1797) معنی دوره
غرب زدگی برای این کشور را دارد. در این عصر همزمان با اصلاحاتی که در زمینه های اجتماعی،
اقتصادی و نظامی، دانشگاه های مدرن و آکادمی های هنر انجام گرفت، تلاش گسترده ای برای
رسیدن به آنچه که اقتضای آن زمانه بوده است، شد. ایرانیان در اواخر سلطنت محمدشاه (1834 - 1848) چند نمونه عکاسی انجام داده اند. اما عکاسی ایران در دوره ی اوج قدرت ناصرالدین شاه،
توسعه و گسترش یافت. ناصرالدین شاه، عکاسی را که یکی از مهمترین اختراعات قرن 19 بود
شخصا انجام داده و در ایجاد صدها آلبوم عکس به همراه عکاسان اروپایی و ایرانی در آتلیه ای که
در کاخ خود ساخته بود سهم داشته است.
خلاصه ماشینی:
"احتمالا ژولس ریچارد دستور کارهای دیگری نیز از محمد شاه دریافت کرده بود اما در زمینه ی این سفارشات و دیگر عکس ها و کارهایی که انجام گرفته اطلاعات کافی در دست نیست و عکس هایی که در قسمت آلبوم خانه ی کاخ موزه ی گلستان وجود دارد با توجه به امضایی که در پایین عکس ها زده شده می توان دریافت که این عکاس در دوره ناصرالدین شاه نیز همراه با هرچند هدف ریچارد از آمدن به ایران نامعلوم است، اما به دلیل تسلط او به چند زبان غربی، در دارالفنون که در سال 1851 تاسیس شد معلم شد.
عکاسی در دربار و فعالیت های ناصرالدین شاه در این زمینه واضح است که در نیمه ی دوم قرن 19 و در طول دوره ی سلطنت ناصرالدین شاه، عکاسی و هنر عکس گرفتن از توجه بسیاری برخوردار بود.
در پایین بعضی عکس هایی که در کاخ موزه ی گلستان نگه داری می شوند عبارت عکاسخانه ی سلطنتی ودر پایین بعضی دیگر نیز عبارت آتلیه ی عکاسی مدرسه ی دارالفنون دیده می شود و با این روند دو مرکز رسمی عکاسی که یکی برای دربار سلطنتی و دیگری برای انجام امور دولتی کار می کرد وجود داشت.
در میان افراد معروف دیگری که با هدف تجاری فعالیت با روی کار آمدن میرزا تقی خان امیر کبیر به عنوان صدراعظم نخستین سال های سلطنت ناصرالدین شاه و تاسیس مدرسه ی فنون نظامی، دارالفنون قبل ها برای لشکر مهندس، فیزیکدان، نظریه پرداز و موسیقی دان تربیت می کرد."