Skip to main content
فهرست مقالات

حکم توهین کنندگان به مقدسات در مذاهب اهل تسنن

نویسنده:

(11 صفحه - از 51 تا 61)

یکی از جرایمی که در فقه و حقوق موضوعه، همواره مطرح بوده و در سال های اخیر به لحاظ این که علاوه بر جنبه های حقوقی، ابعاد سیاسی نیز به خود گرفته و حتی پیرامون آن پرسش هایی از سوی افراد غیر متخصص نیز به دنبال داشته است، جرم توهین به مقدسات است. غالب فقهای اهل سنت در آثار فقهی خود، در موضوع سب النبی که از مصادیق عمده اهانت به مقدسات است، به این بحث پرداختهاند، برخی در فصل حدود، و برخی نیز در پایان بحث قصاص. اهانت به مقدسات، از منظر فقها چه فقهای شیعی و چه فقهای اهل سنت، مفهوم آن دارای ابهام است و تنها راه ابهام زدایی از این عنوان مجرمانه، بررسی مبانی فقهی آن است، که این مقاله در نظر دارد با کنکاش در منابع معتبر اهل سنت، قدر جامع هر یک از این مذاهب را در خصوص این جرم، مورد شناسایی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.

خلاصه ماشینی:

"در کتاب فتح الباری آمده است که: «ابوبکر فارسی که یکی از ائمه شافعی است، در کتابش اجماع نموده است و ابن المنذور نیز گفته است: اتفاق است کسی که صریحا سب پیامبر اکرم (ص) نماید، قتلش واجب است، و خطایی گفته است که وقتی ساب النبی مسلمان باشد در حکم قتل وی، اختلافی نیست» (عسقلانی، 1325، 236). 2- 3- حکم ساب النبی از دیدگاه فقهای حنفی در کتاب شرح فتح القدیر آمده است که: «کل من ابغض رسول الله (ص) بقلبه کان مرتدا فالساب بطریق اولی، ثم یقتل حدا عندنا، فلا تعمل نوبته فی اسقاط القتل؛ هرکس از صمیم قلب به پیامبر کینه و دشمنی ورزد، مرتد است، پس توهین‌کننده به طریق اولی است و با حدی که برای او تعیین شده است، کشته می‌شود و توبه در صرف نظر کردن از اعدام وی، کارآمد و مؤثر نیست. 3- 3- حکم ساب النبی از دیدگاه فقهای مالکی مالک گفته است: «هر مسلمانی که خداوند و پیامبر را سب نماید، کشته می‌شود و توبه داده نمی‌گردد و هم‌چنین کسی که پیامبر را عیب نماید» (ابن ادریس، بی تا، 12). بنابراین، فقط به چند روایت در این زمینه اشاره می‌کنیم: رافعی دشنام دادن یا تحقیر کردن پیامبری از پیامبران را موجب ارتداد فرد می‌داند و در فقه المنهجی نیز همین سخن آمده و می‌نویسد: هر که به دین خدا، یا یکی از انبیاء توهین کند، مرتد است (علیان امینی، 1429، 211). 7- حکم ساب الصحابه از دیدگاه مذاهب اربعه در کتاب «دیدگاه اهل سنت در مورد اصحاب» نوشته شده است که: «هیچ شکی نیست که کسی که کفر یا فسق را به برخی یا تمام اصحاب نسبت دهد، کافر می‌شود و کشته می‌شود» (الوهیبی، بی تا، 48)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.