Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به فرآیند مدیریت تحول در سازمان های آموزشی بر اساس رویکرد سیستمی

نویسنده:

(11 صفحه - از 87 تا 97)

امروزه با توجه به شتاب و روند رو به رشد تغییرات توجه به تغییر و تحول در سازمانها به خصوص سازمانهای آموزشی، امری مهم و ضروری میباشد. در محیط بیثبات کنونی جوامع به خصوص جوامع اسلامی با تغییرات شدیدی مواجهاند و باید بتوانند خود را با عوامل محیطی مناسب و مطابق فرهنگ جامعه خود تطابق دهند. از طرفی ایجاد تحول در سازمانها یک فرآیندی است که نحوه شکلگیری و نیز چگونگی شکلگیری آن در جوامع بسیار مهم است. لذا نوع فرآیندهای تحول تغییر و تحولات از مسائلی است که مورد توجه هر کشور است. اگر چه میتوان گفت که امکان توسعه، پیشرفت و حتی دگرگونی علم مورد توافقی همگانی است، اما در اینکه این فرآیند تحول چگونه محقق شود، لازم ست هر کشور متناسب با ارزشها، عقاید و فرهنگ عمومی خود ملاکهایی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی فرآیند مدیریت تحول در سازمان های آموزشی بر اساس رویکرد سیستمی است که پژوهشگر بر اساس روش توصیفی تحلیلی تلاش میکند پس از بررسی اجمالی مبانی نظری مربوط به تحول، مدل فرآیند مدیریت تحول در سازمان های آموزشی بر اساس رویکرد سیستمی ارائه نماید.

خلاصه ماشینی:

"طبق تعریف مفهوم تحول در قسمت‌های قبل، گاهی تحول سازمانی، فرآیندی برنامه‌ریزی شده و اصولی (نظام‌مند) است که با بهره‌گیری از ارزش‌ها و اصول علم رفتاری کاربردی در سازمان‌ها، در پی افزایش اثربخشی فردی و سازمانی است و گاهی نوعی فرآیند تغییر در پارادایم سازمان است که به موجب آن تغییراتی عمیق در بسیاری از زیربناهای سازمان برای سازگاری بهتر با شرایط محیطی آینده و یا ایجاد شرایطی مطلوب در محیط آینده سازمان پایه ریزی و به انجام می‌رسد (فرنچ و بل، ترجمه‌ی الوانی و دانایی فرد،1385). حال اگر تحول در جهت ساختارشکنی وضعیت موجود باشد (وضعیت ناکارآمد با توجه به فرهنگ سازمانی) مدیر باید ابتدا ارزش را تعیین نماید و سپس بر اساس آن، برنامه‌ریزی کند و آن را در قالب زمان و سازمان تعریف کند (پسران قادر،1381). لذا فرآیند تحول را بر اساس رویکرد سیستمی می‌توان به سه فرآیند آموزشی، پرورشی و سازمانی به شرح ذیل شناسایی کرد: 1- فرآیند آموزشی: برای ایجاد تحول در فرآیند آموزشی مدرسه و به طور کلی سازمان‌های آموزشی باید به عواملی از قبیل نوع ارتباط بین معلم و دانش‌آموز، شیوه‌ی تدریس معلم، ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموز و معلم برای پیشرفت توجه شود؛ بنابراین معلمان در ابتدا باید اهداف و انتظارات خود را از دانش‌آموزان بیان کنند. نمودار (1): فرآیند مدیریت تحول در سازمان‌های آموزشی با توجه به رویکرد سیستمی (رجوع شود به تصویر صفحه) 5- بحث و نتیجه‌گیری امروزه بهبود عملکرد سازما‌ن‌های آموزشی و تعیین میزان موفقیت آن‌ها در رسیدن به اهداف سازمانی و به طور کلی تحول سازمان، یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت در این سازمان‌ها می‌باشد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.